さようなら「ニューなのはな」
2016(平成28)年8月28日をもって引退した、幕張車両センター(千マリ)所属の485系改造車「ニューなのはな」の長野総合車両センターへの廃車回送を撮影。「ニューなのはな」は「宴」「華」に続く485系を改造したお座敷電車として1998(平成10)年に登場した。車体のカラーリングは房総半島を取り囲む海をイメージした濃淡2色の水色を基調に、名前の由来となった千葉県の花、ナノハナをイメージした黄色が前面窓下に入る。先に登場した「宴」「華」がお座敷専用だったのに対して、「ニューなのはな」はお座敷にも座席(クロスシート)にもなる車両として登場した。デビュー以来、お座敷をセットした状態では団体臨時列車、座席をセットした状態では千葉県内を発着する臨時列車として活躍してきた。しかし近年では「あやめ」の廃止や「さざなみ」の運行区間短縮の影響を受けて、東京駅から房総半島各地へと走る特急列車として活躍しているE257系の編成本数に余裕が出始め、臨時列車に回せる編成が増えたものとみられる。このことを受けて、「ニューなのはな」は「宴」「華」よりも先に引退することとなってしまった。当初は8月27日と28日に運行された団体臨時列車が乗客がいる状態でのラストランとみられていたが、9月25日の廃車回送を急遽ツアー旅行として売り出すこととなり、同日幕張車両センター~長野総合車両センター間(ツアー旅行としての客扱いは錦糸町駅~長野駅間)で運行された。8月の団体臨時列車を撮影することができなかった僕にとっては、今回の廃車回送のダイヤ公開は願ってもいなかった「ニューなのはな」の最後の勇姿を見られるチャンスだった。僕は中央・総武緩行線高円寺駅でカメラを構え、中央東線を走る「ニューなのはな」を待った。E233系の東京行き快速列車とすれ違う。 Meeting E233 Series on rapid service train.僕よりも前にいた撮り鉄さんの腕が写り込んでしまったが、そこはそれだけ撮影者がいたという証拠だと思っている。 Though a photographer's arm interrupted, it became an evidence that many photographers stood by.撮影後、ホームにいた別の撮り鉄さん達と同時に、「ニューなのはな」に向かって「ありがとう。」と手を振った。実は廃車回送される車両を撮影したことは今回が初めてである。今回の「ニューなのはな」は団体臨時列車も兼ねていたが、大義名分は廃車回送である。On 25th, I photographed 485 Series "New Nanohana" during its last run to Nagano railyard for scrap."New Nanohana" had been converted from 485 Series following "Utage" and "Hana". Its body colour could conjure up image of the sea surrounding Boso Peninsula in Chiba Prefecture, Pacific Ocean and Tokyo Bay, and under its front glass a yellow line coming from the image of rape flower, the symbol flower of Chiba Prefecture and the carriage was named after ("Nanohana" means rape flower in Japanese), was laid out. Different from "Utage" and "Hana", whose interior have high-decked tatami mat floor, "New Nanohana" had a convertible interior; tatami mat from/to transverse seatings.Since 1998, "New Nanohana" had served as special trains on high season or for tourists mainly in or from/to Chiba Prefecture. However, in recent years, suspension of "Ayame " limited express' operation and shortening of distance of "Sazanami" limited express made more sets of E257 Series, carriage for limited express trains between Tokyo Station and Chiba Prefecture, stay at railyard, which may make more sets for special operation prepared and trigger the ealier retirement than "Utage" and "Hana".At first, the last operation carrying passengers was on August 28th, but the out-of-service operation became the tourist train. it carried tourists from Kinshicho Station to Nagano Station.Because I couldn't go photographing it on August, this additional tour was last chance for me to shoot "New Nanohana". I waited for it running on Chuo East Line at Koenji Station on Chuo Sobu Line local service, which runs in parallel with Chuo East Line.Soon after shooting, photographers including me shouted "Thank you and Good Bye!" to the carriage.It was also first time for me to shoot at a train on the way for scrap.