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Apr 15, 2014
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テーマ:鉄道(21842)
カテゴリ:鉄道ミニエッセイ
先日、東急4000系の4103Fが8両編成に短縮されたことをお伝えしたが、その理由が5155Fの代用ではない線が出てきた。それは、「5000系の田園都市線への復帰」である。

4103F set of Tokyu Corporation 5050-4000 Series

4000系の4600形のうち4601号車から4604号車までの4両は、田園都市線用の5000系の独立M車5900形として新造された車両であり、内装も田園都市線仕様の青色を主体としたものとなっている。

そうなると、抜き取られた4603号車は、東横線に在籍する5000系、5118F、5119F、5121F、5122Fのいずれかを田園都市線に復帰させるために抜き取られた可能性もあるということだ。2014(平成26)年度の増備車両についてはまだ公式発表はないものの、東横線の5000系4本は本来田園都市線用に製造された編成であるため、東横線の5050系の投入が今年も続けられれば、5000系の置き換えを目的とするものと見られ、5000系4本の田園都市線へ返却を見込んでいる。

5105F set of Tokyu Corporation 5000 Series

昨年2013(平成23)年3月の東横線と東京メトロ副都心線との相互直通運転に向けて、東横線に5050系を増備することが急務となったため、2010(平成22)年以降の新造車両は5050系と4000系が中心となり、5000系の増備は停滞していた。

僕は以前の予想で、5050系8両編成3本と5000系独立M車と6ドアT車を新造と書いたが、これを5050系8両編成3本と4000系独立M車4両(2代目4601~4604)、5050系T車4両(2代目5470・5570・5471・5571)を新造、5118F・5119F・5121F・5122Fを暫定的にオール4ドア編成で田園都市線に復帰に予想を変更したい。


Several days ago, I wrote about the carriage shortening of 4103F set fo Tokyu 5050-4000 Series. I wrote why 4103F had been shortened was to make up for 8-carriage set damaged in the accident on February. But I found another reason, picking a motored carriage to return a 5000 Series set to Den-en-toshi Line.

Four middle motored carriages of 5050-4000 Series, 4601, 4602, 4603, and 4604, were originally manufactured as the one of 5000 Series on Den-en-toshi Line and their interior colour are different from the other 5050 Series, blue longitudinal seats and purple-blue-coloured protection on the seat end.

Though there is no official plan for introducing newly-made carriages in 2014, if 5050 Series keep being manufactured this year, these sets will seem to replace 5000 Series on Toyoko Line, 5118F, 5119F, 5121F, and 5122F. When 5000 Series rearranging to 10-carriage train to come back, the middle carriages of 5050-4000 Series are needed.

For 5050 Series and 5050-4000 Series have mainly been manufactured since 2010 to prepare for the start of going-through service between Toyoko Line and Tokyo Metro Fukutoshin Line in 2013, 5000 Series had stopped manufacturing and the number of the carriages couldn't reach the aim in 2007.

I would like to correct my forecast to that 3 sets of 8-carriage 5050 Series and 4 non-motored middle carriages of 5050 Series (5470, 5570, 5471, and 5571) and 4 motored middle carriages of 5050-4000 Series (4601, 4602, 4603, and 4604) will be manufactured from the one before.





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最終更新日  Apr 15, 2014 05:53:09 PM
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