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テーマ:鉄道(21836)
カテゴリ:鉄道ミニエッセイ
東急電鉄では、田園都市線ホームドア設置・6ドア車置き換え計画の次なる段階として、去る12月8日より、5000系6ドア車組み込み編成で運行されてきた朝ラッシュ時の列車を、順次全車4ドア車編成への変更して運行し、さらに5000系の一部編成に連結されている6ドア車を置き換える4ドア車の新造を始めた。 東急電鉄では、2020(平成32)年までに田園都市線・東横線・大井町線のすべての駅へのホームドアの設置を進めているが、田園都市線では4ドア車と6ドア車とが混在していることから、4ドア車で揃えられた東横線・大井町線と比べてホームドアの設置が遅れている。2015(平成27)年10月に宮前平駅に田園都市線の駅として初めてホームドアが設置された。ただし6ドア車が現役のままの状態で4ドア車の基準でホームドアが設置されたことから、6ドア車の側扉とホームドアとのずれを解消するため、列車とホームドアの間に移動空間を確保し、6ドア車でも乗降可能にした。 今回新たに投入される4ドア車両は、6ドア車と同様の、モーターのない付随車(サハ)となり、これまでの5000系4ドア車を基本としつつも、より快適な車内空間を目指し、4000系4110F「Shibuya Hikarie号」で採用されたハイバック仕様の座席、5000系では初採用となる17インチの液晶画面(「TOQビジョン」)、2段手すり付きのフリースペースなどの改良点が見られる。これらの4ドアサハ車の内装のイメージイラストを見てみると、座席袖仕切りから出ている手すりが通路上部まで回り込み、ドア部枕木方向のものと一体化していないことから、「sustina」ではないとも見える。 12月22日から23日にかけて、実車が神奈川県・横浜にある金沢文庫の総合車両製作所横浜事業所から長津田へと回送された。回送されたのは5117F用と5120F用の合計6両。同車を組み込んで生まれ変わる5117Fと5120Fは2016(平成28)年1月22日より営業運転を開始する予定となっている。2017(平成29)年度中までに置き換えを完了させる予定でいる。 2015(平成27)年5月発表の事業計画でも、6ドア車置き換えについて触れられていたが、この度実車がお目見えし、いよいよ東急田園都市線から、5000系から6ドア車が姿を消そうとし、同時にこの先、東急電鉄各駅へのホームドアの設置がより本格的に進められようとしている。 From December 8th, Tokyu Corporation started to change the carriages for Den-en-toshi Line trains on the weekday morning from the sets including 6-doored ones to all 4-doored. The 4-doored carriages to replace the 6-doored ones started to be built. Tokyu Corporation plans to install the automatic platform gates in all stations on Toyoko, Oimachi, and Den-en-toshi Lines by 2020. However, especially on Den-en-toshi Line, both 4-doored and 6-doored carriages are in service, it had been said it was hard to install because of the gap of the interval of the gates and 6-doored carriage. On October, 2015, the gates are installed in Miyamaedaira Station, which was first time to be installed them in Den-en-toshi Line station, but the gates and the carriage are separated to make the room for persons' moving from the 6-doored carriages. The newly-built 4-doored carriages are the trailers and their interior has some improvements, such as seatings with high backrest, 17-inch LCDs(TOQ Vision), space for luggage or baby buggy/pushchair with two different height grab handles. As seeing the image of the interior, the grab handle from the end plate of the seatings don't unify the transverse one laid out over the aisle, so they aren't built by "sustina" method. From December 22nd to 23rd, the first 6 carriages for 5117F set and 5120F set are shipped from J-TREC factory in Yokohama, Kanagawa Prefecture, to Nagatsuta train shed. The two sets coupled with the newly-built ones are starting from January 22nd, 2016. The more 39 carriages continues to manufacture by 2017. According to a press release on May, 2015, the plan for replacement of 6-doored carriages was treated. The appearance of the carriages leads the retirement of the 6-doored ones and the installment of the gates in more stations. 東急電鉄 プレスリリース 2015年12月7日「田園都市線6ドア車を、順次4ドア車に置き換えて運転します」 交友社「鉄道ファン」鉄道ニュース 2015年12月24日 「東急5000系6扉車置換え用の4扉車が甲種輸送される」 お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Dec 26, 2015 11:05:51 AM
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