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Feb 14, 2016
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テーマ:鉄道(21804)
カテゴリ:鉄道ミニエッセイ
Tokyu 4000 Series Shibuya Hikarie set

2月9日、東武鉄道が、すでに発表済みの、東上線内を急行列車として運行する東京メトロ副都心線・東急東横線・横浜高速鉄道みなとみらい線直通列車「Fライナー」のより詳細な運行形態を含む、3月26日に実施する予定の東上線のダイヤ改正の詳細を発表した。

「Fライナー」の運行区間は元町・中華街駅~森林公園駅間とし、平日・土休日共に日中時間帯を中心に運行される。東上線内各駅に停まる現行列車と比較して、Fライナーは元町・中華街駅~川越駅間を元町・中華街駅方面行きで11分、森林公園駅方面行きで10分で短縮され、同駅間を元町・中華街行きで84分、森林公園行きで82分で結ばれる。

和光市駅では、「Fライナー」と東上線池袋駅発の準急列車と接続するダイヤが組まれる。この列車は、毎時25分・55分東上線池袋駅発で、現行ダイヤで森林公園行きの急行列車となっているのを、川越市行きの準急列車に変更するものである。同列車は和光市駅で東京メトロ副都心線からの川越市行き列車に接続するダイヤが組まれていることから、両列車の和光市駅以西のダイヤを交換する形になる。

また土休日の朝・夕方には、元町・中華街駅~森林公園駅の快速急行列車も森林公園行き3本、元町・中華街行き2本が新設される。この快速急行列車は夕方の元町・中華街行き2本は完全な新設だが、朝の森林公園行き3本は、和光市駅の発時刻が現行の東上線池袋駅発の快速急行列車のものとほぼ同一であることから、和光市駅~森林公園駅のダイヤは同列車とほぼ同じと見られる。「Fライナー」とは違い、これらの列車に新しい愛称は付けられない。

僕の主張が届いたというような大袈裟なことは言わないが、「Fライナー」の東上線内のダイヤについて、以前の僕の予想が大方的中した。今回のプレスリリースでは元町・中華街駅~川越駅間の時間で掲載しているが、横浜駅~川越駅間の所要時間も、現行の副都心線からの川越市行き各停列車が和光市駅で接続する東上線池袋駅発の森林公園行き急行列車のダイヤとを交換することで急行運転を実現させることも、そしてこれによって実態に合っていなかった東京メトロの路線図に載せられた副都心線の「森林公園駅まで直通運転」という文言がようやく実態に合ったものに変わるということもである。また、Fライナーよりも早い、東上線を快速急行列車として運行する列車の登場は予想していなかったが、東上線坂戸駅~寄居駅間および越生線全線が乗り降り自由となる「東急東武東上線ハイキングきっぷ」の需要を高めることにつながると言える。

いずれにしても、今回のダイヤ改正で利便性がさらに向上する東横線・副都心線・東上線の直通列車に注目したい。


On February 9th, Tobu Railway announced that the timetable on Tojo Line is being revised on March 26th including the detail of the F-Liner service going through Tokyo Metro Fukutoshin Line, Tokyu Toyoko Line, and Yokohama Minatomirai Railway Line.

F-Liner going toward Tojo Line operates between Motomachi-chukagai Station on Yokohama Minatomirai Railway Line and Shinrin-koen on Tojo Line on daytime and it takes 84 minutes (toward Yokohama Minatomirai Railway Line) and 82 minutes (toward Tojo Line) between Motomachi-chukagai and Kawagoe, which is up to 11 minutes faster than the present ones which stops all stations between Wakoshi and Kawagoe.

At Wakoshi Station, F-Liner connects the semi express train from Ikebukuro Station on Tojo Line, which departs at every 25 past the hour and 5 to the hour and changes from the present express train for Shinrin-koen connecting to the one from Fukutoshin Line at Wakoshi. It is like a exchange of the timetable of the two farther from Wakoshi.

In addition, on the weekend and holiday morning and evening, rapid express trains from Fukutoshin Line newly starts to run. Among those, the timetable of the 3 on the morning resembles the ones from Tojo Line Ikebukuro in the present. Different from F-Liner, those trains doesn't have names.

Not makeing a grandiose claim that my opinion reaches the railway operator, my expectation about the timetable of F-Liner is almost right; the travel time between Yokohama and Kawagoe, extension to Shinrin-koen using the way to exchange the timetable, and becoming reality of "going through Shinrin-koen Station" on Tokyo Metro's railroad map. I can't expect the appearance of the faster train than F-Liner and it may make more demand for "Tokyu Tobu Tojo Line Hiking ticket" which allows passengers an unlimited travel on Tojo Line between Sakado and Yorii and Ogose Line between Sakado and Ogose.

At all events, I keep paying attention to the trains on those lines.


東武鉄道プレスリリース 2016年2月9日 「3月26日(土)東武東上線でダイヤ改正を実施!」





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最終更新日  Feb 14, 2016 06:01:10 PM
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