カテゴリ:レストラン、カフェ、食事
『イスラエルの正しいコーヒーの飲み方』 、と言ってもこれは元旦那様のこだわりです。 私はコーヒーや紅茶は陶器の器で飲むものだと思っておりました。(彼に出会うまで) 確かにトルコなどでは小さなガラスのグラスにでお茶やトルココーヒーを飲みます。 しかし、あくまでも小さなガラスのグラスコップ。 そのしきたりはどこからどうきたものか、私は調べていないので分からない。 元旦那様へ、ある日コーヒーをいれてあげたら。 「違う、これじゃ味が違うんだよ。。」 私が入れたコーヒーを捨てて、グラスのコップで作り始めた。 イスラエル、カフェでもインスタントコーヒーが普通に出てくる。 「ネスカフェ」が普通に出てくる。 この場合: ネスカフェのインスタントコーヒー + ミルク (牛乳) カフェでコーヒーを頼んだらドリップしたコーヒーが出てくるものだって思いこんでいた。 これが私の初イスラエルのカフェでの体験。 今ではそれは普通のことだと理解している。 カフェにもよるが、取っ手の付いた大きめのグラスコップにこのネスカフェが出てくる。 それで、元旦那様の『ネスカフェ』も、そんなイスラエルスタイルからだと今はわかる。 1) インスタントコーヒー 2) 牛乳 3) お湯 4) 砂糖 (ティースプーン大盛り2杯 : イスラエル人ってそんな感じです) 「あれ? 牛乳ってお湯を入れた後じゃない?」 「いや、先に入れないと冷たくなる。」 え?、先に入れても、後に入れても、同じじゃない? そうして、彼曰く、グラスのマグでなくては 『味』 が違う。 本来陶器のほうが口当たりもよく熱が伝わりにくいので冷めない、 持っても熱くないのでは?? その昔、陶器はとても高級なものだった、 そんな高級な陶器を使ってお茶を飲んでいた日本人。 陶器の技術を西洋人は持っていなかったというのでガラスで飲んでいたんだろうね? あと、よく元旦那様がいっていたのは日本ではコーヒーの次方がセコイと。 せこいっていうか? イスラエルではコーヒーを飲み口ぎりぎりまで入れる。 いや、イスラエルだけじゃないかもしれない。グルジア出身のビッキーも同じかな。 モリモリつぐので飲むのもちょっと大変、それに持ち運ぶときにこぼれてしまう。 セコイのではなく、器に盛った時にいかに美しくみせるか? 食べ物も飲み物も同じだと思うんですけど?? 国が違うと文化も違うのでしかたがないが、長年日本人をやってきているので やっぱり丁度良い位置でお湯を注いでしまう。 あわてて、あああ、ここはイスラエルって再確認する必要がある。 『郷に入れば郷に従え』 先日買い物ついでに 『カフェ・ジョー』 で売っていたケーキを買ってみた。 1個: 25シェケル (≒630円)、これと言ってそんなに大きいとは思わないが、 比較するものがないので大きさは写真だけでは分からないと思う。甘いです。 2個、買ったんだけど、1個1個別々にこの入れ物に入れてくれた。 個の大きさだったら1個の入れ物に3個くらい入ると思う。 いや、2個だな。 私のお気に入りのクロワッサンが売っているお店 ;ブティックカフェ でも 同じような形の箱にケーキを入れていたのを覚えている。 日本のように合理的じゃないって思うけど、日本のようにラッピングする必要がない。 でも、もし5個買ったら、5個もこの箱に入れてくれるの? 2個買った時にでさえ、大きな紙袋にその2個の箱を入れてくれて、 家に帰って開けてみたら・・・・ケーキが傾いていた・・・・。 これ、プレゼント用の箱としてはとっても素敵だって思うんだけど、 ケーキ向きじゃないな? ご自宅でイスラエルの正しいカフェの入れ方でイスラエルを満喫してください!!! スターバックスは1年で撤退したイスラエルのカフェ市場ですが、 イスラエル人はこよなくカフェショップが好きなようですね!! 一世帯がカフェで費やすお金は NIS 191.5 ($46.2) 。そうしてカフェ従業員の お給料が NIS 3,232 ($780) 、これは平均月収 NIS 8,060 ($1,944) の4割。。。。 イスラエルの平均月収ってこんなだった?? カフェは NIS4000位 なのは知っている。 ハイテク企業はNIS10,000以上。 シェケルと円換算表はここをクリック。 Israelis spend NIS 191.5($46) per month at cafés Meirav Crystal Published: 09年05月05日, 07:49 / Israel Money People from some 500,000 households visited coffee shops in 2008 compared to people from 300,000 households in 2000. Industry, Trade and Labor Ministry report shows Israelis spend total of $314 million in cafés per year. Israelis loved sitting in cafés in 2008, a poll conducted by the Industry, Trade and Labor Ministry's economic and research administration showed. The survey examined consumption, employment and market share trends in Israel's cafés. According to the poll, residents of about 23% of Israeli households - amounting to some 500,000 households - visited cafés last year. In 2000, on the other hand, people from only 300,000 households visited cafés, leading to a 67% increase in café visits from 2000 to 2008. During this period, the total annual amount of money Israeli households spent on cafés trebled from NIS 430 million ($103.75 million) to NIS 1.3 billion (about $314 million). In 2000, an Israeli household spent a monthly average of NIS 122.2 ($29.5) in cafés. In 2007, on the other hand, the average monthly café expenses rose to of NIS 191.5 ($46.2) per household – a 56.7% increase. The poll showed that most café goers were Jews born in Israel, with 25.8% of Israel-born Jewish households visiting cafés compared to 6.5% of Arab households and 13.9% of households of immigrants arriving in Israel from the year 1990. Some 41% of the households in the upper fifth income percentile visit cafés as a pastime compared to 7.9% of lower fifth percentile households. According to the survey, Israelis' love of coffee stems from a continuous rise in standard of living that began at the start of the 21st century, leading cafés to extend their range of products. The development of a western business culture over the years has also contributed to the rise in café visits, and business meeting held in cafés are responsible for about 30% of the total sales. The introduction of wireless internet into coffee shops has also led them to become more popular work and study areas. Some 1,300 cafés operate in Israel's coffee shop market, with most of them belonging to chains. Some 40% of the chains are located in the Tel Aviv metropolitan area. The field of coffee shops is very shaky with businesses constantly opening up and shutting down. The conductors of the poll attribute this trend to the intense competition in the branch itself, both due to new businesses entering the market, and the expansion of fast food branches' cafés. Café sales in Israel in 2008 amounted to a total of NIS 1.9 billion ($459 million), with NIS 1.3 billion (about $314 million) coming from private households. The café market employs some 25,000 workers, that make up about 19% of the restaurant and food service employees. The average monthly salary of a café worker in 2008 was NIS 3,232 ($780) – only 40% of the average monthly salary in Israel in 2008 set at NIS 8,060 ($1,944). The relatively low monthly salary can be attributed to the high rate of part-time employment in the café branch. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
2009年05月06日 07時36分52秒
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