2468293 ランダム
 HOME | DIARY | PROFILE 【フォローする】 【ログイン】

山田維史の遊卵画廊

山田維史の遊卵画廊

【毎日開催】
15記事にいいね!で1ポイント
10秒滞在
いいね! --/--
おめでとうございます!
ミッションを達成しました。
※「ポイントを獲得する」ボタンを押すと広告が表示されます。
x

PR

Freepage List

☆Tadami Yamada's Paintings 新アダムとイヴの誕生


☆Tadami Yamada's Paintings 新アダムとイヴの誕生2


☆Tadami Yamada's Paintings 無量寿経シリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings「私は美しい」シリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings りんご充満空間シリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings 花のマスクシリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings 回 顧 展 part 1


☆Tadami Yamada's Paintings 回 顧 展 part 2


☆Tadami Yamada's DRAWINGS 1


☆Tadami Yamada's DRAWINGS 2


☆Tadami Yamada's DRAWINGS 3


☆Tadami Yamada's 小さな絵日記より


☆Tadami Yamada's Still Life:静物画(1)


☆Tadami Yamada's Japanese style:「和」


☆Tadami Yamada's 素描(1)野菜シリーズ


☆Tadami Yamada's 素描(2)貝殻シリーズ


☆Tadami Yamada's 素描(3)はんなりシリーズ


☆Tadami Yamada's 素描(4)人形シリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings 回顧展Part3


☆Tadami Yamada's Paintings 回顧展Part4


☆ディクスン・カーの為のブックカヴァー


part 2  早川書房版


☆Tadami Yamada's Poetry 詩画集「遊卵飛行」


☆Tadami Yamada's Works: ブック・カヴァー選集


☆Tadami Yamada's イギリス・ミステリ傑作選カバー


☆Tadami Yamada's サンリオSF文庫他


☆Tadami Yamada's 光瀬龍、宇能鴻一郎、泡坂妻夫、志水辰夫他カバー


☆Tadami Yamada's ハヤカワ・ノヴェルズ、他


☆Tadami Yamada's 絵のない装丁


☆Tadami Yamada's ドラキュラ叢書


☆Tadami Yamada's Illusto., Part1『闇の国の子供』


☆Tadami Yamada's『妖怪博士ジョン・サイレンス』


☆Tadami Yamada's Part3『プラネタリウム』


☆Tadami Yamada's Part4『世の終わりのイヴ』


☆Tadami Yamada's Part5『洪水伝説』他


☆Tadami Yamada's Part6 児童書その他の挿画


☆Tadami Yamada's Part7 『心霊術入門』その他


☆Tadami Yamada's Part8『別冊宝島仕事の本』


☆Tadami Yamada's Part9 初期雑誌挿画


☆Tadami Yamada's ドラキュラ叢書『ジャンビー』挿画


☆Tadami Yamada's ドラキュラ叢書『幽霊狩人カーナッキ』


Tadami Yamada's monochrome cuts -#1


Tadami Yamada's monochrome cuts -#2


■Yamada's Article(1)卵形の象徴と図像


■Yamada's Article(2)ユングの風景画


■Yamada's Article(3)画家ムンクの去勢不安


■Yamada's Article(4)夢幻能と白山信仰


■Yamada's Article (5) 城と牢獄の論理構造


■Yamada's Article(6)ムンク『叫び』の設計と無意識


■Yamada's Article (7) 病める貝の真珠


■Yamada's English Article (8) 能の時空間の現代性


■Yamada's Article (9)『さゝめごと』に現われた十識について


■Yamada's Article(10)狐信仰とそのイコノグラフィー


■Yamada's Article (11) 江戸の「松風」私論


■Yamada's Article (12) 伊勢物語「梓弓」について


☆自画像日記


☆インタヴュー Vol.1


☆インタヴュー Vol.2


☆インタヴューVol.3


☆インタヴューVol.4


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュ


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart2


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart3


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart4


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart5


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart6


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart7


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart8


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart9


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart10


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart11


★山田芝恵書道展


☆ Tadami Yamada's short story


Death Mask


That Man


The Infancy Lover's Suicide


★Poetry of Tadami Yamada(1)


Poetry of Tadami Yamada(2)


Poetry of Tadami Yamada(3)


Poetry of Tadami Yamada(4)


Poetry of Tadami Yamada(5)


Poetry of Tadami Yamada(6)


Poetry of Tadami Yamada(7)


Tadami Yamada's HAIKU


Tadami Yamada's HAIKU (2)


★山田維史の画集・年鑑


Free Poster (無料ポスター)


Free Poster 2 (無料ポスター)


Free Poster 3 (無料ポスター)


ウクライナ連帯の無料ポスター(1)


ウクライナ連帯の無料ポスター(2)


ウクライナ連帯の無料ポスター(3)


戦争反対・表現の自由/無料ポスター(1)


戦争反対・表現の自由/無料ポスター(2)


ウクライナ連帯の無料ポスター(4)


✴️Tadami Yamada’s Brief Personal Record


✴️ CONTACT ✴️


Archives

Oct 6, 2021
XML
カテゴリ:日常雑感
 来年2022年を通じて今から1年間に制作するための作品の構想を練り始めた。
 浮かんでくるイメージを手早くスケッチしてゆく。尤も、それらがすぐに作品になってゆくわけではない。つまりそれらは備忘録のようなものである。私の思想,・・・私の精神の弦を掻き鳴らす現代社会の事体ないし現象を、私がどうしても言わなければならないと、私自身の確かな言葉(絵描きである私の場合はイメージであるが)を発見するためのメモである。

 しかしながら、私の絵は、何かしらの社会運動に組み込まれるたぐいのものではない。ましてや政治的プロパガンダではない。私はまた自分の作品を「自己」の投影と考えたことがない。ここでの「自己」とは、私個人に帰するような・・・私の人生の卑小な悩み、時間とともに忘れてしまうような悲傷や愛憎ではない。作品が私のものである以上、それは自己の投影であるが、私はそんな当たり前のことを言っているのではない。私は、私をとらえて離さない何かわからぬものに突き動かされているようだ。「ようだ」等と,他人事みたいな言い方だが、実際、私をとらえているものが何であるかわからないのだ。

 私には睡眠中の夢に、あるパターンがある。そして,目覚めてから思い当たるのは、私の人生の「迷い」である。76歳の老人が、この後におよんで人生に迷っているなんて馬鹿なことだ。しかし、夢はあきらかに私の意識の底にある迷いを表出している。
 その私の夢のパターン。
 ・・・目もくらむような高架橋の上にある駅から列車に乗った私は、行く先もわからぬままに超高速で連れて行かれる。
 ・・・見知らぬ田舎の小駅でキップを買ったが、路線地図にはどこを探してもその駅がない。
 ・・・乗った列車が、まったく知らない路線を走っている。どこかで乗り換えなければと思うが、どこで乗り換えると私の目的の駅に着くのかまったくわからない。
 ・・・どこか動物園らしい裏道を歩きながら、正門への道をみつければ動物園前の駅に出られると思う。
 ・・・私が買った家が鬱蒼とした林のなかの小道のはずれにある。しかし、私は何年もその家に引っ越しができないでいる。それが何故なのか私自身にわからない。
 ・・・その家は小高い山の斜面(あるいは崖の上)に建っていて、一室は全面ガラス張りで、遠くに白々と川原が見えるのだ。しかし私はその家に引っ越せない。
 ・・・その家に行くためには、たしかバスに乗らなければならないはずだが、何だか新造成地のような斜面を赤茶けた道路が大きくUの字に廻っていたような気がするが、場所がさっぱり思い出せない。
 ・・・繁華街があのビル群の向こうに見えるのに、どこをどう間違ったのか寂れたところに出て来てしまった。このままあのビル群をめざして行けば・・・

 長々と列ねたが、これが私の夢の繰り替えし見るパターンだ。夢の地形図である。私は先述したように、私の意識の底にある「迷い」とそれへの「不安」だと思う。そして、その基本形を成しているのは、13歳のときから親元を離れて身寄りがない土地で独りで暮らして来たこと。そして、長い休暇に帰郷したり学校に戻ったりするたびに、バスに乗り,列車に乗り、船や飛行機に乗っていた。そのことだろう。

 そうして私は絵を描かざるを得なくなった。それで自らの糊口を養ったので、なおのこと、描かざるを得なかったけれど、それが表現における「自己」の投影という問題に、ひねりが入ったかもしれない。
 新作の構想を考えながらそんなことを思った。何、他人にとっては由無しごとである。

   I have begun to devise a work oncept for throughout
2022 next year.
   Quickly sketch the image that comes to mind.
However,  they do not become woeks immediately. So
they are like memorandums. The skechs are my own
definite words (in my case as a painter, an image) that
I must say about the things or phenomena of modern
society that strumming the strings of my mind.
In short, it is a memo for disovering my thoughts.

   However, my painting is not something that is 
incorporated into any social movement. Not to
mention political propaganda. Of course, the concrete
social movement and the message of my work may
overlap.
    I have never onsidered my work as a projection of
"self". The "self" here is not something that is attrib-
uted to me personally ... the humble worries my life,
the sadness and love and hate that I forgot over time.
As long as the work is mine, it's a projection of self,
but I'm not saying that for granted. I am to be driven
by some thing I don't know that cathes me. It's like
someone else's affairs, suh as "like", but in fact, I
don't know what's catching me.

   I have a ceryain pattern in my sleeping dreams.
And what omes to my mind after waking up is the
"confusion" of my life. It's ridiculous for a 76-year-
old man to get lost in his life after this. But the
dream clearly reveals the hesitation that lies at the
bottom of my consciousness.
   The pattern of my dream is ... ,
 
   ... I got on the train from the station on the izzying
viaduct, and I was taken at super high speed without
knowing where to go.
   ... I bought a tiket at a small station in a strange
countryside, but I can't find that station anywhere on
the route map.
   ... The train I got on is running on a route I don't
know at all. I think I have to change trains somewhere,
but I have no idea where to change trains to reach my
destination station.
   ... If I find a way to the main gate while walking get
to the station in front of the zoo.
   ... The house I bought is on the edge of a path in a
dense forest. But I haven't been able to move to the
house for years. I don't know why.
   ... The house is built ona small mountain slope (or
on a cliff), and one room is entirely covered with glass,
and you can see the riverbank in the distance. But I
can't move to that house.
   ... I'm sure I had to take a bus to get to the house,
but I feel that the reddish-brown road on the slope
like a new land was turning in a U shape, but the
place I can't remember at all.
   ... Although the downtown area was visible beyond
the buildings, I came out in a lonely place where I was
wondering what went wrong. If I continue to aim for
that group  of buildings ...

   I lined up for a long time, but this is the pattern I
s repeatedly inmy dreams. It is a dream topographic
map. As I mentioned earlier, I think it is  the "con-
fusiom" at the bottom of my onsciousness and the
"anxiety" about it. And the basic form is that since
I was 13 years old, I left my parents and lived alone
in an unaffilated land. And every time I went home
for along vacation or returned to school, I took a 
bus, a train, a boat or an airplane. That would be it.

   Then I had to draw a picture. That's why I culti-
vated my own body and soul together, so I had to
draw it, but it may have been a twist on the prob-
lem of projection of "self" in expression.
   I thought about that while thinking about the
concept of the new work. For others, this is an
uninteresting story.

Tadami Yamada

 





お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう

Last updated  Oct 7, 2021 12:04:17 PM
コメント(0) | コメントを書く
[日常雑感] カテゴリの最新記事


Comments

AZURE702@ Re[1]:映画脚本家の名誉のために(07/15) 赤坂ささんへ コメントありがとうござい…
赤坂さ@ Re:映画脚本家の名誉のために(07/15) 脚本家が原作者をないがしろにし自死へと…
AZURE702@ Re:会津若松市の雪のない十日市(01/21) akiさんへ 私のブログ日記にあまりふさわ…
aki@ Re:会津若松市の雪のない十日市(01/21) この様な書込大変失礼致します。日本も当…
AZURE702@ Re[1]:木星にメッセージを届けます(01/10) おのま@四国さんへ 「ニンゲンは複雑で…

Favorite Blog

新渡戸稲造著『修養… New! 釈迦楽さん


© Rakuten Group, Inc.