湘南モノレール500形のラストランを見届ける
6月26日、湘南モノレール500形のラストランを見に行った。500形は1988(昭和63)年に登場した、湘南モノレールの3代目車両。3両編成6本(18両)が製造され、1970(昭和45)年の開業時から活躍してきた300形を置き換えた。湘南モノレール初の冷房車でもある。最後の1編成となった551Fは1991(平成3)年に製造された。大船駅でJR東日本横須賀線の列車を降り、湘南モノレール江の島線ののりばへ向かうと、運良く551Fが停車していた。まずは終点の湘南江の島駅まで一通り乗車した。僕と同様に最後に500形に乗っておきたいと思しき鉄道ファンで車内は混雑していた。乗車に続いては撮影に移った。On June 26th, I went watching the final run of Shonan Monorail 500 Series, which had been in service since 1988 as third generation carriage on Shonan Monorail Enoshima Line running in Kamakura and Fujisawa Cities, Kanagawa Prefecture. Six 3-carriage sets were built and replaced the first generation 300 Series. It also installed cooler and heater first time among Shonan Monorail carriages.The last remained set, 551F, were built in 1991.As coming to the platform of Enoshima Line, 551F was stopping and ready to depart. Riding on it, I went to Shonan-enoshima terminal to enjoy my last trip. In the train was crowded by many persons, maybe they were railfans who had the same thought as me. After the train approaching the terminal, I started photographing of 551F. 湘南江の島駅にて leaving from Shonan-enoshima Station湘南町屋駅にて approaching Shonan-machiya Station以上の2枚は横の構図で撮ったものの、懸垂式(三菱サフェージュ式)モノレールである湘南モノレールの車両を魅力的に撮るには、やはり高さを強調させることだと思い、軌道直下の道路から縦の構図でも撮影。These two were photographed with lateral shooting, but I noticed that it was preferable way to photograph Shonan Monorail carriage, hanging-style (Mitsubishi SAFEGE), to feature the height of the structure. I also photographed from the roadway under the railway structure.片瀬山駅~西鎌倉駅にて Between Kataseyama Station and Nishi-kamakura Station富士見町駅~大船駅間にて Between Fujimicho Station and Nishi-kamakura Station551Fは12:37大船駅発の湘南深沢行き(通常ダイヤでは湘南江の島行きであるが、551Fによる運行は湘南深沢駅で打ちきり。同駅で5000系5601Fに車両交換)を以てすべての営業運行を終えた。12:48、551Fは湘南深沢駅付近の車両基地へ最後の帰宅をした。車両基地では特別撮影会が開催され、多くの撮り鉄が詰めかけた。551F finished its regular operation, which departed at 12:37 from Ofuna (according to the timetable the operation was bound for Shonan-enoshima Station as usual but the carriage for it was changed to 5000 Series 5601F set at Shonan-fukasawa). At 12:48, 551F came to the railyard near Shonan-fukasawa Station, where a photographing event was held. Many photographers came there to take images and say good-bye to the carriages.僕にとって、湘南モノレールの車両と言えば500形のイメージが強かった。僕はかつて神奈川県・藤沢に住んでいたことがあり、その当時の主力車両が500形であり、東京に移ってからも何度か江ノ島・鎌倉方面へ行くことがあったが、その時に乗った車両も500形だった。そんな慣れ親しんだ500形の最後の雄姿を一目見たかった。500形の姿を見られなくなる、カーヴが多く高低差の変化も激しい江の島線特有の線形からの乗車時の激しい揺れももう味わえないとなると、寂しさで胸がいっぱいになった。500 Series gave me the image of Shonan Monorail carriage in my mind. In my childhood, living in Fujisawa City, Kanagawa Prefecture, I had travelled with 500 Series several time, and after moving to Tokyo, I rode on it every time I travelled in Kamakura and Enoshima area. To watch its last day, I remembered these travels in the past and my stable image.I felt desolate that it was last chance to see 500 Series and feeling the swing coming from many curves and steep slopes.