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テーマ:鉄道(21798)
カテゴリ:鉄道日記
戸越銀座駅を降りてすぐ、駅前から東西に広がる戸越銀座商店街の踏切を通過する東急池上線の列車を撮影。 池上線の沿線には、駅前に昔ながらの商店街が広がる駅が多いが、中でも有名なのがこの戸越銀座商店街であろう。この昔ながらの商店街と、20m級車両が主流となった今でもなお18m級車両が残る池上線列車の組み合わせは、どこか哀愁を帯びて見える。近年では2007(平成19)年にデビューした7000系や2013(平成25)年に東横線から転属してきた1500系(1000系リニューアル車)が投入され、昭和30年代から活躍している7700系の本数が次第に減っているものの、池上線沿線の街には今なお昭和の面影が残る箇所があり、車両が変わりつつある今も、その光景は古めかしさを覚える。戸越銀座商店街もその1つであると言える。 そして、池上線沿線の商店街といえば、西島三重子さんが歌った曲「池上線」の歌詞に ♪「商店街を通り抜け 踏切渡った時だわね」 という一節がある。 商店街の中にある池上線の踏切を描写したこの歌詞が、この戸越銀座商店街にもよく似合うものだと感じる。 かつては荏原中延駅や長原駅の付近にも商店街を横切る踏切があったと聞くが、長原駅は1973(昭和48)年、荏原中延駅は1989(平成元)年に地下化されたため、今では見ることができなくなった。 Just soon after going out of the gate at Togoshi-ginza Station on Tokyu Ikegami Line, one of famous shopping area in Tokyo, Togoshi-ginza shopping district spread eastward and westward. I photographed a Tokyu Ikegami Line crossing the street beyond a gate. Along Ikegami Line, some shopping districts spread from stations, but the most famous one must be Togoshi-ginza. The combination of shopping district and Ikegami Line train, operated by 18-metre/59.05-foot long carriages, though most of carriages had 20-metre/65.62-foot long body in the present. Recently, especially from 2007, production of 7000 Series and moving of 1500 Series (refurbished 1000 Series) from Toyoko Line had been replaced 7700 Series, which had been in service since 1962, but the scenery still had something nostalgic reminding people of their old time. Togoshi-ginza shopping district could be called one of them. Speaking of a shopping street along Ikegami Line, a lyric of a song sung by Mieko Nishijima "Ikegami Line" portrayed a shopping dictrict and a railway crossing, which recalled a scene like this photograph. In the old time, Ebara-nakanobu Station and Nagahara Station also used to have a crossing in front of or nearby the gate, but the two were relocated to underground. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Dec 31, 2016 04:24:05 PM
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