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テーマ:鉄道(23643)
カテゴリ:鉄道旅の記録
9月14日から19日にかけて、北海道へ撮影旅行してきた。僕が北海道を旅したのは、実に1998(平成10)年以来21年ぶりのことである。
初日の9月14日は、函館市電を巡る旅。 函館市電は、湯の川電停~松風町電停間の湯の川線、松風町電停~函館駅前電停間の大森線、函館駅前電停~函館どつく前電停間の本線、十字街電停~谷地頭電停間の宝来・谷地頭線の4路線があり、運行系統としては湯の川電停~谷地頭電停間を走る2系統と、湯の川電停~函館どつく前電停間を走る5系統の2種類がある。前回も乗った路線である。 まず向かった場所は、海が見える坂として知られる八幡坂。ここからは坂から見下ろす構図で本線の十字街電停~末広町電停を走る5系統の電車を入れて撮影することができる。ここでは土休日にしか走らない30形電車「箱舘ハイカラ號」を、今は青函連絡船記念館(メモリアルシップ)として函館駅前(かつての船着場)に保存・停泊されているかつての青函連絡船、 摩周丸と撮る。 ![]() 続いては十字街電停で撮影。 ![]() 谷地頭電停からやってきた710形電車719号車が十字街交差点を右にカーブして宝来・谷地頭線から本線へと合流するポイントを通過する。 ![]() 函館市電最新型の9600形電車9601号車。路面電車らしさを出そうと手前の横断歩道と複雑に入り組んだ架線を吊るすワイヤーを入れた。 ![]() 車内中間部の乗車側扉周辺だけ床が低い8100形電車8101号車。1両しか在籍していない大変貴重な車両。 ![]() 函館どつく前電停から来た主力車両の1つである8000形電車8008号車を操車塔を入れて撮影。操車塔は、路面電車の線路のポイントと信号の切り替えを遠隔操作するための建物であり、十字街にあるものは1939(昭和14)年から1995(平成7)年までの間、信号の操作を担っていた。本来の場所は現在ある場所の交差点を挟んで向かい側であり、同年の道路改良工事に伴って、現在の場所に移設され、保存されている。 ![]() 先ほど八幡坂から撮影した30形「箱館ハイカラ號」も函館どつく前電停から折り返してきた。操車塔と共にレトロ感を演出するモードで撮影した。十字街交差点の操車塔が稼働を始める前の1937(昭和12)年に39号車は雪かき用のササラ電車へと改造されてしまったため、39号車と十字街の操車塔の組み合わせは見られるようになるのは、1993(平成5)年の「箱館ハイカラ號」として復元されてからである。 そして、この日の最大のお楽しみ、「箱館ハイカラ號」への乗車である。乗車区間は函館駅前電停から函館どつく前電停へ、さらに折り返して終点である湯の川電停まで。 ![]() 「箱館ハイカラ號」は湯の川方面と函館どつく前・谷地頭方面3本ずつの運行だが、函館どつく前電停から湯の川電停までの全線を走る電車は1本のみの運行である。 30形の車内には「私の履歴書」なるものが掲げられていた。 ![]() 30形39号車は、1910(明治43)年に千葉県の成宗電気軌道の車両として製造され、1918(大正7)年に函館にやってきた。1936(昭和11)年まで旅客車として活躍した後、翌1937(昭和12)年に雪かき用のササラ電車、雪2号車に改造された。1988(昭和63)年に、雪2号車を39号車だった頃の姿に復元させてほしいという声が、第二次世界大戦中に出兵した男性運転士に代わって路面電車に乗務した当時の女性運転士から高まり、1992(平成4)年に函館市の市制70周年記念事業の1つとして旅客車時代の姿に復元された。復元にあたっては、車体外板は普通鋼製で内装のみに木材を使って当時の雰囲気を再現した半鋼製車体を改めて造り、台車もササラ電車時代に取り換えられたものであり、かつての旅客車時代の姿をそのままは再現できなかった。 乗車中、木材を使った内装や吊り掛け式の走行音といった明治・大正年間の古めかしい香りを楽しみながら、のんびりと函館の街を車窓から見た。100年以上昔の明治時代に新造された路面電車が、姿を変えながら今なお現役で走り続けていることに驚いた。 From September 14th to 19th, I travelled in Hokkaido to enjoy photographing the trains. The last time when I had travelled there was 21 years ago. On the first day, September 14th, I did in Hakodate City to photograph mainly tram. The two routes of tram in Hakodate City are in services; one of them is route 2 between Yunokawa Stop and Yachigashira Stop, and the other is route 5 between Yunokawa Stop and Hakodate Dock-mae Stop, on both of which I had also done on the last time. The first photograph is 30 Series 39 "Hakodate Haikara Go", which is in service only on Saturdays, Sundays, and holidays in Japan, shot from the top of the Hachiman-zaka Hill, looking down the tram between Jujigai Stop and Suehirocho Stop against the bay and Mashumaru, one of the late Japan National Railway's Seikan Train Ferry between a ferry dock directly-connected to Aomori Station and that to Hakodate Station, moored at Hakodate Station dock as a museum and commemorative monument of the Ferry. From the second to sixth are photographed at Jujigai Stop. The second is 710 Series 719 coming from Yachigashira Stop when running on the switch from Horai-yachigashira Line to Main Line. The third is 9600 Series 9601, the latest model and low-floor carriage of the tram. The fourth is 8100 Series 8101, partially-low-floor carriage and only one exists. The fifth is 8000 Series 8008, one of the major carriages, against the switch tower, a mushroom-shaped structure which had functioned to control tram signal at the switch. The tower had been originally located on the opposite side of the intersection from the present location and had been worked between 1939 and 1995. It moved the present location because of the preservation and the improvement of the street. The sixth is 30 Series 39 coming back from Hakodate Dock-mae Stop in retro feel colour. Before the switch tower starting to work, 39 had been converted to snow sweeper carriage with sasara rotating bamboo brushes, and the combination of the carriage and tower can be seen after the reconversion to the passenger tram in 1993. I also travelled on 39 "Hakodate Haikara Go" twice from Hakodate Station Stop Hakodate Dock-mae Stop and returning to Yunokawa Stop. "Hakodate Haikara Go" operates three times on each bound a day. However, The tram from the start to the end, between Hakodate Dock-mae Stop and Yunokawa Stop, did only once. The history of 39 is shown in the tram. 39 had been manufactured as the tram in Narita City, Chiba Prefectrure, and moved to Hakodate City in 1918. The tram once retired and converted to a snow sweeper in 1937. In 1992, it had reconverted to a passenger carriage again equipping steel exterior and wooden interior and inherited the same wheels as the snow sweeper. While travelling, I watched the view from window feeling an atmosphere of the tram in early 20th Century, such as the wooden interior and listening to nose-suspension drive sound. I was surprised at that 39 keeps running over 100 years since its debut in Seisou Electric Tramway. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Oct 13, 2019 10:06:03 AM
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