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テーマ:鉄道(21842)
カテゴリ:鉄道日記
JR東日本山手線の次は北千住駅付近の歩道橋から東京メトロ日比谷線を走る東武70000系電車を撮影。 2017(平成29)年に東武伊勢崎線(東武スカイツリーライン)・日光線~東京メトロ日比谷線直通列車用の3代目車両として登場した。初代の2000系電車(1962(昭和37)年~1993(平成5)年)、2代目の20000系・20050系・20070系電車(1988(昭和63)年~2020(令和2)年予定)が18メートル級8両編成だったのに対して、70000系は20メートル級7両編成であることが大きな特徴である。また東武鉄道の車両としては初めて近畿車輛が製造を担当している。 赤色と黒色の2色の帯は、東武鉄道の車両では伊勢崎線・桐生線の特急列車「りょうもう」用の200系・250系電車で見られたものの、通勤型車両では初めての採用である。ただし、70000系の帯は赤色が「イノベーションレッド」、黒色が「ピュアブラック」であり、200系・250系のもの(ローズレッドと黒)とは色合いが違う。 70000系は以前に一度東武スカイツリーラインで乗車したことがあったが、編成全体の写真はこれまで撮れていなかった。北千住駅付近のJR東日本常磐線の線路を跨ぐ歩道橋から日比谷線の線路を高架橋とほぼ同じ高さから見ることができる。中目黒行きの列車を撮る場合には、ワイヤーが少し邪魔になるものの、台車・床下機器が壁で隠れることがない。東京メトロの路線の高架区間では沿線から列車をほぼ同じ高さで見ることができる非常に珍しい場所と言えるだろう。 Following JR East Yamanote Line, I went photographing Tobu 70000 Series, which is mainly in going-through service between Tobu Isesaki Line or Nikko Line (Tobu SKYTREE Line) and Tokyo Metro Hibiya Line. Though the first generation carriage, 2000 Series (1962 - 1993) and the second generation, 20000 Series (1988 - 2020) are 18-metre/59.06-foot-long carriages, It is the first 20-metre/65.62-foot-long on the service. It is also the first time that Kinki Sharyo manufactures the carriages for Tobu Railway. Among the carriages on Tobu Railway, it is the second time to have the red and black lines following 200 Series for "Ryomo" limited express. However, only among those for the commuter service, it is the first time to have the lines. Their tones are little different from those of 200 Series. I have travelled on 70000 Series on Tobu SKYTREE Line once, but couldn't have shot any overview images of the set. From a pedestrian deck near Kita-senju Station over the railway of JR East Joban Line, I could see Hibiya Line trains almost the same height, and from top to bottom (bogies and machinery). It can be a rare spot to see the trains on elevated tracks except for the station platforms. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Apr 18, 2024 04:50:22 AM
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