|
テーマ:鉄道(23191)
カテゴリ:鉄道ミニエッセイ
金沢駅から、683系電車のリニューアル車による特急「サンダーバード」へと乗り継ぐ。僕が683系に乗るのは、2013(平成25)年の「はくたか」(当時北越急行所属だった8000番台)以来8年ぶりのことだが、体質改善(リニューアル)車は今回が初めてだった。 金沢駅を発車すると、W7系新幹線列車と同様に「北陸ロマン」の車内チャイムが流れる。 車窓を見ると、2025(令和7)年春頃開業予定の北陸新幹線の延伸区間の線路と近づいたり離れたりを繰り返す。今回僕が乗った列車の停車駅も、小松駅、加賀温泉駅、芦原温泉駅と、北陸新幹線も停車する予定の駅だった。どの駅も新幹線開業に向けてのホームの新設や在来線ホーム・駅舎のリニューアルが進行中だった。 北陸本線のうち北陸新幹線金沢駅~敦賀駅間の延伸開業後は、金沢駅~大聖寺駅間はIRいしかわ鉄道線に、大聖寺駅~敦賀駅間は福井県並行在来線準備の路線になり、当然のことながら「サンダーバード」も走らなくなる。 今回乗車したのは芦原温泉駅までだったが、あと数年しか乗れない北陸本線を走る「サンダーバード」を楽しめたと思う。 From Kanazawa Station, I transferred to 683 Series "Thunderbird" express. It was the second time for me to travel with 683 Series. However, it was the first time to do with a refurbished set. The last time was "Hakutaka" express in 2013. This time, I did with a refurbished set. After departing from Kanazawa Station, "Hokuriku Roman" melody was performed like Hokuriku Shinkansen. Watching the view over the window, the constructing railway of Hokuriku Shinkansen sometimes appears and closes and separates several times. The train stopped at stations which new platforms for Shinkansen are under construction. After Shinkansen extension in 2025, the service of Thunderbird would shorten between Osaka Station and Tsuruga Station, the terminal of Shinkansen in future. Furthermore, the business of Hokuriku Main Line would transfer to the two local-interest railway companies. I got off the train at Awara-onsen Station. I could enjoy the travel. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Apr 16, 2024 11:28:33 PM
コメント(0) | コメントを書く
[鉄道ミニエッセイ] カテゴリの最新記事
|