花見友紀の「鉄道のある日常」

2024/04/13(土)05:52

関西撮影旅行2022 神戸新交通六甲ライナー 撮影・乗車

鉄道日記(1046)

「WEST EXPRESS 銀河」に続いては、東海道本線(JR京都線・JR神戸線)で住吉駅へ向かい、「六甲ライナー」の愛称で呼ばれる神戸新交通六甲アイランド線へ。 六甲アイランド線で活躍する車両は、2018(平成30)年から3000形電車の投入が進み、1990(平成2)年の同線開業以来運行され続けてきた1000形電車が順次引退している。1000形と3000形は合わせて11本在籍している。このうち、3000形は2022(令和4)年8月時点で8本が稼働していることから、2022(令和4)年は2車種が同時に見られるラストチャンスと言える年なのである。 僕が住吉駅の六甲アイランド線のりばに行くと、ちょうど1000形電車のマリンパーク行き列車が停車中だった。この1000形に終着駅であるマリンパーク駅まで乗車した。 1本後の列車も1000形だった。これに乗って住吉方面へ折り返す。 1000形の車内から3000形と六甲アイランドと神戸・東灘区の街並み、六甲山を撮影。 住吉行き列車を撮影しようと南魚崎駅で下車。通勤ラッシュの朝8時台は10本の編成が稼働している撮影チャンスの時間帯である。今のうちしか見られない1000形と3000形のすれ違いも撮影。この日1000形は1108Fと1110Fの2本が稼働していた。 僕が1000形に乗りたかったもう1つの理由が、同車のみで見られる引き込まれ注意ステッカー。以前は神戸市交通局や神戸電鉄の車両にも貼り付けられていた、神戸市民にはおなじみのデザインだという。僕はこのステッカーに描かれている三つ編みの女の子を、Osaka Metroの“地下鉄のお嬢ちゃん”などと同様に“六甲ライナーのお嬢ちゃん”と呼びたい。 After photographing "WEST EXPRESS Ginga", I went toward Kobe City by Tokaido Main Line train. Getting off at Sumiyoshi Station, I started to travel on Kobe New Transit Rokko Island Line, commonly nicknamed "Rokko Liner", connecting Sumiyoshi Station and Rokko Island. When I Came to the platform for Rokko Liner, a 1000 Series set was stopping. I got on the train to Marin Park terminal on the island. After the train departed from Marin Park Station, the other 1000 Series came. I went back by that one. I got off at Minami-uozaki Station to photograph trains. Because ten sets of Rokko Liner trains were in service around 8:00 AM, it was a chance to photograph many trains. In 2022, eight sets of 3000 Series and three sets of 1000 Series exist. Since 2018, 3000 Series has replaced the old 1000 Series. I could photograph a two-shot of 1000 Series and 3000 Series. One more reason why I wanted to travel by 1000 Series was the mind-the-doors sign. It shows only on the passenger doors of 1000 Series. It was popular among Kobe citizens because it also did on those of Kobe Municipal Subway and Kobe Electric Railway trains in the old time. I call the girl on the sign "Rokko Liner Girl".

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