ナショナリズムとは何か(30)同質性に対する客観的な必要性
The number of states in the world at present is some figure of the order of 200. To this figure one may add all the irredentist nationalisms, which have not yet attained their state (and perhaps never will), but which are struggling in that direction and thus have a legitimate claim to be counted among actual, and not merely potential, nationalisms. — Ernest Gellner, Nations and Nationalism: 4 The Transition of an Age of Nationalism(現在、世界に在る国家の数は、およそ200ヵ国ほどである。この数字に、まだ国家に成れていない(多分成れないであろう)が、その方向で悪戦苦闘している、したがって、ただ潜在的なだけではなく現実のナショナリズムに数えられ得る正当な権利を有(も)つ、すべての領土回復主義者のナショナリズムを加えることができる)― アーネスト・ゲルナー『国家とナショナリズム』:4 ナショナリズムの時代への移行On the other hand, one must also subtract all those states which have come into being without the benefit of the blessing of nationalist endorsement, and which do not satisfy the nationalist criteria of political legitimacy, and indeed defy them; for instance, all the diverse mini-states dotted about the globe as survivals of a pre-nationalist age, and sometimes brought forth as concessions to geographical accident or political compromise. – Ibid.(他方、ナショナリズムのお墨付きという恩恵に与(あずか)ることなく誕生した国家や、政治的正当性のナショナリズムの基準を満たさず、実際、それに反している国家もすべて差し引かなければならない。例えば、ナショナリズム以前の時代の生き残りとして世界中に点在し、時には地理的偶然や政治的妥協の譲歩として生まれた多様なミニ国家である)― 同Once all these had been subtracted, the resulting figure would again, presumably, not be too far above 200. But let us, for the sake of charity, pretend that we have four times that number of reasonably effective nationalisms on earth, in other words, 800 of them. – Ibid.(一旦これらすべてを差し引いたとしても、結果の合計数は、おそらく200を大きく超えるようなことにはならないだろう。しかし、敢(あ)えて、思いやりをもって、地球上にはその4倍、つまり800の合理的に有効なナショナリズムが存在するとしよう)― 同It is not the case that nationalism imposes homogeneity out of a wilful cultural Macht-bedürfniss; it is the objective need for homogeneity which is reflected in nationalism. – Ibid(ナショナリズムが自分勝手な文化的「権力欲」から同質であるように強いるのではない。ナショナリズムに反映されているのは、同質であることが客観的に必要だということである)― 同If it is the case that a modem industrial state can only function with a mobile, literate, culturally standardized, interchangeable population, as we have argued, then the illiterate, half-starved populations sucked from their erstwhile rural cultural ghettoes into the melting pots of shanty-towns yearn for incorporation into some one of those cultural pools which already has, or looks as if it might acquire, a state of its own, with the subsequent promise of full cultural citizenship, access to primary schools, employment, and all. – Ibid(もし、私達が主張してきたように、移動可能で、識字能力があり、文化的に標準化され、交換可能な人々が居てこそ、近代的な産業国家が機能し得るというのであれば、かつての農村の文化的ゲットーから貧民街の坩堝(るつぼ)へと吸い込まれた、読み書きができず、飢えに苦しむ人々は、完全な文化的市民権、小学校で学ぶ権利、雇用などが約束された、独自の国家をすでに有する、あるいは手に入れそうな文化的共用施設のうちのどこか1つへの編入を切望する)― 同Often, these alienated, uprooted, wandering populations may vacillate between diverse options, and they may often come to a provisional rest at one or another temporary and transitional cultural resting place. – Ibid.(多くの場合、疎外され、根こそぎにされ、放浪する人々は、多様な選択肢の間で揺れ動き、一時的で過渡的な文化的休息地の1つや2つで一時的に休息をとることが多い)― 同 本来「アイヌ」の問題もこれに該当するだろう。実際、アイヌには「文字」がなく、読み書きは出来ない。だから、アイヌが日本政府に同化政策を懇願したのも当然であった。が、どういうわけか、日本がアイヌを弾圧したかのように、話があべこべになってしまっている。(参照)https://twitter.com/studying_Ainu/status/1434812291749269511