パワーの源 カムシャフト
2002に乗り始めてすでに四半世紀は過ぎたが、264度のノーマルカムがだるいレスポンスの悪いカムと思ったことはない。そもそも264度というカムプロフィールは私自身高性能カムだと思う。ちなみにハチは、もともと316度 現在は300度だがさすがに316度は若干坂道発進時に気を使うが街乗りに苦労することはない。 M10というエンジンはそういうフレキシビリティを持ったエンジンだ。海外の文献に以下の記述がある。(即興で訳文をつけてみる)The stock cam found on almost all 2002's (with the exception of the 49-state '76 2002) is referred to as having a 264 degree duration. This cam is a reasonable compromise between low-end torque and mid to high-end power. Also available from BMW is (was) the "sport" camshaft, with a 300 degree duration. This cam was designed for the TI's and TI/SA's (with dual sidedraft carburetors), and requires enlarged cam bearing journals.264度カムシャフトは低速トルクにもっともあった角度で、ついで中速トルクに対応している。300度までのカムシャフトはBMW社から入手可能で、本来はTIとTISAのためのツインキャブ用カムシャフトで、加工ジャーナルを必要とする。The most well known aftermarket BMW cam manufacturer is Schrick. These are German cams made from new chill cast billets. Because Schrick cams are so widely used in BMW 4 cylinders, a brief description of the available grinds is given below. All grinds are referred to by their "advertised" duration number. This number is different from the "actual" duration of the cam, the amount of time in crankshaft degrees that the cam holds the valve open.もっとも知られた社外BMWカムシャフトはシュリック社製でドイツで新しい鋼片から作られ、下記の角度数のカムが製作されている。284 really only a mild improvement over stock, has good low end torque characteristics, no loss of driveability. Works well in conjunction with a 32/36 Weber DGV carburetor. Valve lift: 9.m intake; 7.2mm exhaust. ( a good stock replacement cam) 284度は非常に扱いやすいスポーツカム特性(低速トルク)で交換カムとして非常に優れており、32/36Weber DGVキャブレターにおいて特に性能を発揮する。292 Probably the best overall street cam. Works well with either a 32/36 Weber or sidedraft DCOE's. Excellent mid range (3500-5500 rpm) performance. Power gains are seen throughout the rpm range, and the top end really benefits from the breathing capabilities of the DCOE's. This cam will yield 140-150 horsepower with accurately jetted DCOE carbs. Low end is still very impressive. Valve lift: 10.m intake; 7.6mm exhaust.292度は、低速から高速まで全般にわたり高性能なカムで特にWeber40 DCOEと相性がよく、特に中速域で高い性能を発揮する。トップエンドはDCOEの吸気性能からすばらしい性能を発揮させます。最高馬力は140~150馬力に達します。304 This is where the Schrick grinds start to get serious. This cam can be run on the street, but it is not for everybody. Low end begins to diminish, due to this cam's increased valve overlap. This cam really works well with 45 DCOE sidedrafts, and a BIG ( > 2.5") exhaust system. the power curve really begins at 4000 rpm, and continues on through 7000 rpm.304度 この角度以上はスタートに気を使うことになり、また低速域で少々気を使います。Weber45 DCOEの能力を発揮させるカムシャフトで太くしたエキマニ+マフラーにより4000rpmにはじまり7000rpmまでのパワーバンドとなります。316 This cam is really suited only for the racetrack. The valve timing and duration are such that the fattest part of the horsepower curve is near 5000 rpm. This cam has been recently upgraded to provide the same lift figures as the 336 grind. Useful power is 4500-8000 rpm depending on carb jetting. (11.9mm intake valve lift) 316のカムシャフトはサーキットだけに合う角度で4500rpm~8000rpmがパワーバンドとなります。336 This is the ultimate statement in Schrick cams. This cam has found homes in 220+ horsepower GT-3 racers here and in the saloon car series over in Europe. Only included here for informational purposes, a motor with this cam will hardly IDLE, and will easily rev to over 8500 rpm! 336度 これはシュリックカムの最終モデルです。過去このカムは220馬力誇るヨーロッパツーリング選手権GT3レースカーで見ることができ、アイドリングから8500rpmまで簡単に回転し加速する。まぁ336度なんてカムは、コンペティション用カムでそれなりのエンジンでないと宝の持ち腐れ・・・かな。。。手持ちに292度カムシャフトはないが次回使用するなら292度はとてつもなく良いみたい!