彫刻家:渡辺長男(わたなべおさお)の作品(ネット美術旅行102)
不運の彫刻家、渡辺長男について、あらためて取り上げます。
渡辺長男
渡辺 長男(わたなべ おさお、1874年(明治7年)4月2日 - 1952年(昭和27年)3月3日)
優れた日本人銅像彫刻家です。
でも、銅像の代表作の多くは、ほとんど残っていません。
戦争中に国策による金属類回収令に応じて溶かされたり、戦後に戦犯美術家のレッテルを貼られ破壊されたからです。
戦争と共に消えた国策美術とされています。
明治にイタリア人彫刻家ラグーザによって、本格的正当な具象彫刻の教育が輸入され、東京美術学校で定着し卒業生が武士や軍人の銅像で腕を発揮するようになります。
しかし、日本に伝わったその西洋アカデミー美術教育は、戦争を経て、その教育システム自体も、公職追放の流れに抹殺され、アカデミーの技術を持っていても自己否定し消えていきます。
今は、偉人の銅像は、日本の美術教育では芸術と見なされてはいません。
そのため、渡辺長男の名も技術も途絶えています。
戦後美術は、美術が国家の統制から解放され、個人の表現の自由が尊重され、誰が何を作っても良い時代になったと、個性的内面の発見と独自性を謳歌しています。
それなのに、時代に逆行して権威に擦り寄って、人々に特定人物の賞賛を強要し、個の表現を統制して全体に奉仕させる、同じように見える物に優劣をつける銅像など、論外に映るでしょう。
芸術にイデオロギー発揚の使用目的があったりすると、町の置物か、懐古趣味のモノマネにされてバカにされてしまうことでしょう。
作ってはいけないものを作る時代錯誤だと、直ぐに否定されレッドカードを突きつけられるでしょう。
弟の彫刻家、朝倉文雄は有名です。
朝倉文雄
表現されたテーマが、国威発揚、国家総動員統制でも、その製作技術とは分けて評価されるべきです。
失った銅像の写真を見ると、決して全否定される彫刻家ではありません。
むしろ、明治の日本人で、自らこの技術を取得し製作した才能は、西洋の銅像彫刻家にも引けを取らず、胸を張って高く評価すべきです。
徳川家康像
(1920年)(旧東京府庁内※戦時供出により現存せず)
太田道灌像
(1924年)(旧東京府庁内※戦時供出により現存せず。
ちなみに、後に弟の朝倉文雄が制作した、太田道灌像は、東京国際フォーラムに現存しています。
朝倉文雄作
太田道灌
渡辺長男のこの二体も、現存していません。
高山彦九郎像
(昭和3年 京都三条橋上等 現存せず)
高山彦九郎
現在の像は、現在の銅像は1961年に伊藤五百亀によって再建されたもの。
伊藤五百亀作
広瀬中佐、杉野孫六群像
(1910年)(万世橋駅、戦後の撤去命令により現存せず)
原型
広瀬武夫 絵葉書
明治天皇御立像
(大正三年)
この彫刻は、茨城県大洗町 幕末と明治の博物館」(旧常陽明治記念館)に収蔵されているそうです。
乃木希典像
フオーリー像
(大正六年)
台湾台北植物園
今西林三郎像
(大正十二年)
大阪商工会議所
濱口梧陵像
大正八年
和歌山市
尾上菊五郎像
大正五年
東京 深川公園
大島義脩(おおしまよしなが)像
大正八年
名古屋市第八高等学校
高倉藤平像
大正十年
大阪米穀取引所
井伊直幹像
大正十年
秋田県能代公園
明治天皇騎馬像
(1930年)
(旧多摩聖蹟記念館)
旧多摩聖蹟記念館
渡辺長男(東京文化財研究所)
彫塑生面第一回(国立国会図書館デジタルライブラリー)
私は、これらの渡辺長男の彫刻の態度を評価します。
私が、意訳してみました。
**************
彫塑生面(ちょうそせいめん)
序
人間動植物、あらゆる世界の、すがた形には、それぞれの要因が重なりあっていて、途方もない。
まさに美術の世界も、無尽蔵に広がっている。
それなのに、彫刻の展覧会に行き、人物像を見ると、生きた生命感が空しく、印象や直感、概念という迷信、輪郭と惰性により、曖昧な記憶とイメージのみで、生命と重力を見ずに制作して、抽象成体教理の標識にふけり、情感ある男女の裸体を、芸術と称して、正当な技術的構成を身につけもせず、いたずら淫猥の裸身婉曲の形式に惑えるもののみ多くあって残念でならない。
それらの作品を発表する展覧会に行くと、彫塑の基本的底辺より正しく技術を習得し、手をかけ、その腕を発揮し著作したものは稀である。
彫塑会の諸氏よ。
はやく眼を西洋の具象の伝承の如き法を選択し、人物像をまとめあげる方策の取得に力を注げ。
久しくその技を、粘土に込めて推敲し、人々の生活や人生や考え方の内面世界をも表現したく、何度も練ってこそ、始めて、生まれてくる。
このような新生面(しんせいめん)、新しいフレーズを我が国に開き出したい。
一方、近年、個人的感性を主張して、この道でロダンのみが優れた彫刻家で、個性を削ぎ誰が作ったさえも消し去るアカデミー形式主義は、個性とオリジナリティに欠けるから彫刻ではないかのような論は、道に生えたる雑木に似ている。
この彫刻道の雑木林を刈って、担々たるや、四頭の馬を御する神々の巨大な彫像を、国家規模で競う西洋伝統の古典的正路を。
個人的感性による粘土細工から、この彫刻の王道へと戻すには、ただこの義を持つ年壮気鋭の徒を待つべきのみである。
深妙の造詣はもとより、いまだその域に達してはいないといえども、将来の望は、この心ざしを同じくする若き作家たちが、この会に属すべき理由は、やがてここに現れてくるであろう。
明治三十三年五月
無記菴主渡辺長男
凡声庵 意訳
**************
このブログを書かせるきっかけをくれた、タッキーに感謝します。
Osao Watanabe(渡辺長男 わたなべおさお)
(1874 April 2 - 1952 March 3)
Japanese sculptor
He made a portrait sculpture of the Meiji Emperor.
However, as there was a shortage of metal in the Second World War, most of the bronze statements he made were melted and disappeared.
After the Second World War, the remaining statues were also destroyed because of the support of the militarism of the Empire of Japan.
Currently, in Japan, there is no one who knows the name of this excellent sculptor.
*************************
Right phrase of sculpture
by Osao Watanabe
1900
Preface
Animals plants and Human beings.
In every world, each factor overlaps with a supreme shape, tremendous.
The world of art is also expanding indefinitely.
Yet, when we go to the exhibition of sculpture and look at the figures, we indulge in the signs of abstract adult doctrine that it is empty, made by superstition of impression, instinct, concept, and the naked body of men and women is called art, a legitimate technology It is disappointing that there are many things that are confused by the form of naughty euphemisms of mischiefs without learning the composition.
When going to the exhibition which announces those works, it is rare that you master the skills correctly from the basic base of sculpture, put on your hands, and demonstrate their arms.
You. Sculptor Party.
Focus on acquiring strategies to quickly select the law like traditional western representation and to organize the figures of people.
It is a long time that you will be born for the first time by refining the technique by kneading the clay and expressing the inner world of people's lives, life and way of thinking again and again.
I would like to open up such a new generation and new phrases to our country.
Meanwhile, in recent years, only Rodin is an excellent sculptor in this way, the academy formalism is lacking in life because it is not a sculpture Theory is similar to a tree growing on the road.
In order to mow the scrub forest on this sculpture road and return it to the classical saddle of the traditional Western art tradition, it is only a matter of waiting for a senior and lazy student with this righteousness.
By cutting the wooded area of this sculpted road, we will carry out the classic traditional path of Western tradition that competes on a national scale with the huge statues of the gods who control the Quadriga horses.
To return to the royal road of this sculpture, from clay works with personal sensitivities, we only have to wait for the yearly bravest with this righteousness.
Even though I have not reached that area despite his deep knowledge, the hope of the future is that the reason why young artists who share this spirit should belong to this association will soon appear here I guess.