ロダンの遺言(私訳)
Testament (Rodin)
フランス版ウィキソースに
ロダンの遺言の原文が公開されていました。
これをgoogle翻訳を通すと、
全く違った訳が表示されてきました。
「grands plans 」が
古川達雄訳では、「大きな面」と訳されていますが、機械翻訳では「大きな計画」となって翻訳されていました。
大きな面というフランス語は、「grands plaines 」ですので誤訳です。
こうして、私なりの
翻訳を試みて見ました。
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
このテキストは、1911年にオーギュスト・ロダンによってポール・グセルに命じられ、彼の死後に出版されました。
それは、1922年、フランス美術の一般史、2巻259頁以降に再現されています。
遺言
オーギュスト ロダン
美の指導者になりたい若い人たち、あなたは、ここに長い取り組みのあらましを見つけたいと思うでしょう。
あなたの前にいた巨匠たちを心から敬愛してください。
フィディアスとミケランジェロへひざまずきましょう。
一方の神聖な静けさ、もう一方の激しい苦悩を賞賛しなさい。
賞賛は高貴な心のための芳醇なワインです。
しかしあなたの年長者の模倣することには、気を付けなさい。
伝統を尊重せよ、それが永遠の果実の器だと気ずく方法だと。
自然と誠実への敬愛。
これらは天才の二つの強い情熱です。
彼ら皆、自然を崇拝し、そして彼らは嘘をついたことは一度もない。
たしかに伝統はあなたに、常習から脱出するための鍵を与えます。
それはあなたが継続的に現実を疑うこと、そしてあなたが盲目的にどんな巨匠にも服従するのを禁じると薦めるのも、伝統そのものです。
自然があなたの唯一の女神でありますように。
彼女に絶対的な信仰を持ってください。
彼女が決して醜くないとを確信して、あなたの熱望を彼女に限りなく忠実にしてください。
全ての存在、そしてあらゆる点で、彼の貫く視線がその魅力、つまり形に現れた内なる真実を発見するので、すべては芸術家にとって美しいのです。
そしてこの真実は美そのものです。
宗教的に観察する:
あなたは美を見つけ損なうことはありません、あなたは真実に出会うからです。
厳しく製作しなさい。
あなたよ、彫像へ、あなたは深みの感覚を強くしてください。
知覚には、この概念にほとんど馴染みがありません。
それは表面だけを表します。
厚さの形を想像することは、彼にとって難しいのです。
これがあなたの任務です。
何よりも、あなたが彫る姿の大きな計画をはっきりさせてください。
体、頭、肩、骨盤、足の各部分に与える方向を積極的に強調してください。
芸術には決断が必要です。
それはあなたが空間に浸透して、あなたが深さを押さえるのは、奥行を正しく定義された、射的線によるものです。
あなたの計画が定着すると、すべてが見つかります。
あなたの像はすでに生きています。
細部が生まれると、彼らは自分自身を定着させます。
モデリングの際には、決して表面を考えずに高低を考えてください。
後ろからそれを押し出す、ボリュームの終わりとして、あなたの理性がどの領域か思いつくかもしれません。
あなたに向けられた形を想像してみてください。
すべての生命は中心から出現し、それからそれは芽を出し、内側から咲きます。
同様に、美しい彫刻では、私たちはいつも強力な内なる衝動を思い巡らします。
これが古代美術の秘密です。
君、画家たちも、同じように現実を深さで観察します。
たとえば、ラファエロによって描かれた肖像画を見てください。
この主人公が正面からの人物を表すとき、彼はその胸を斜めに逃すので、彼は三次元の錯覚を与えます。
すべての偉大な画家たちは、空間を追い求めています。
それらに強さが備わっているのは厚みの概念によります。
これを覚えておいてください。線はありません。塊りだけがあります。
描くとき、決して輪郭に気をもんではいけません、あるのは前後の起伏です。
輪郭を決定するのは起伏です。
たゆまず練習しなさい。
あなたはそのやり方を、壊さなければなりません。
芸術は、ただ感じとるのみです。
しかし、体積、均衡、色彩の科学がなく、手の技量もなければ、最も敏感に感覚でも無力化します。
最も偉大な詩人であっても、彼の言葉が通じない外国では、どうなるだろうか?
最近の世代の芸術家は、残念ながら、会話を学ぶのを拒む詩人がたくさんいます。
それで彼らは、ただ口ごもるだけです。
忍耐!
思いつき(インスピレーション)に頼らないでください。
それは存在しません。
芸術家の唯一の資質とは、賢明、注意、誠実、意志です。
誠実な労働者のように、あなたは制作をしてください。
真実であれ、若者たち。
しかし、それは平凡に正確であるとの意味ではありません。
写真や型どり成型のような低級な正確さがあります。
芸術は内なる真実から始まります。
すべてのあなたの形、すべてのあなたの色が、感覚を表現するように。
だまし絵に満足していて、価値のない細部を独創性のない再現をしている芸術家では、決して師匠になることはありません。
イタリアの墓地を訪れたことがあるのであれば、墓を飾るために芸術家たちが、自分たちの像に、刺しゅう、ひも、そしてヘアマットを模刻しようとしていることに気づくでしょう。
それらは正確かもしれません。
彼らは魂に呼びかけていないので、彼らは真実ではありません。
ほとんどすべての彫刻家はイタリアの墓地の彫刻家を思い出します。
私たちの公共の場所の記念碑では、私たちは礼服、テーブル、円卓、椅子、機械、気球、電信だけが優遇されています。
内面に真実はなく、そして芸術もない。
それは骨董品屋のような怖さがあります。
深く、強く真実でありなさい。
たとえあなたが常識的な見識に反対しているのに気づいたとしても、あなたが感じるものを表現するのをためらわないでください。
おそらくあなたは最初は理解されないでしょう。
しかし、あなたの孤立は一時的なものでしょう。
一人の人間にとって深く真実であることは、すべての人々にとっても真実であるので、支持者はすぐにあなたのところにやって来ます。
それでも、大衆を引きつけるために、嘆いてみたり、ゆがめてはいけません。
単純に、素直に!
最も美しい主題はあなたの前にあります。
それらはあなたが最もよく知っているものです。
私たちの前から早く去った、私のとても親愛なる偉大なユージン・カリエールは、彼の妻と子供たちを描くために天才を示しました。
彼が崇高になるためには、母性愛を賛美することで十分でした。
巨匠は、誰もが眺めているものを、自分の目で観察して、他人の心には、ありふれたものに、美しさが分かる人です。
悪い芸術家はいつも他人の眼鏡をかけます。
重大な特徴は、感動、敬愛、希望、慄然、生命です。
芸術家である前に人間であれ!
本当の雄弁は、雄弁な嘘をつく、とパスカルは言いました。
写実芸術は、芸術を滑稽にします。
私はここでウージェヌ・カリエールの例を再びとりあげます。
展覧会場では、ほとんどの絵画は塗装画のみです。
彼の描く人物は、他の絵画の間にあって、生命の窓が開いているように見えました!
的を得た批評を歓迎します。
あなたはそれらを簡単に認めるでしょう。
これらはあなたを取り巻く疑念を確認するものです。
あなたの良心が認めていないことで、それらに、もてあそばれてはなりません。
不当な批判には、関わらないように。
それらはあなたの支持者に反感を起こさせるでしょう。
批判は、支持者らに、あなたへ共感を覚えさせる効果になるでしょう。
そして支持者らは批判によって、より良い識別動機となり、断固とした共感を表明するでしょう。
あなたの才能が新しいならば、最初は支持者は少数でしょう。
さらにあなたには、たくさんの敵を持つことでしょう。
がっかりしないでください。
先駆者が勝利するでしょう。
支持者はなぜあなたを愛しているのかを知っているからです。
他の批判をする人たちは、なぜあなたを嫌いなのか、わかりません。
前者は真実に熱心で、常に新しい仲間を受け入れています。
他の人たちは彼らの誤った意見について永続的な熱意を示せないでいます。
先駆者は不屈で、追随者はどんな風にも向きを変えます。
真実の勝利は確実です。
世俗的または政治的関係を築くためにあなたは時間を浪費しないでください。
あなたは同僚会員の多くが、謀略をはかることによって名誉と富に手中に入れるのを見るでしょう。
彼らは本当の芸術家ではありません。
しかし、彼らの中には非常に頭がいい人もいますし、彼らとの戦いに着手した場合、あなたは彼らと同じくらい多くの時間を費やすことになります。
するとあなたに残された芸術家のための時間がほとんどなくなってしまいます。
情熱をもってあなたの使命を敬愛しなさい。
これより美しいものはありません。
敬愛は、その世俗を信じることよりもはるかに高いものです。
芸術家は素晴らしい規範を示します。
彼は自分の仕事を敬愛しています。
彼にとって最もかけがえのない褒美は、良く出来た喜びです。
現在、悲しいかな!
労働者は、不幸なことに自分の仕事を憎み、仕事を怠けるように、そそのかされています。
世界が幸せになるのは、すべての人が芸術家の魂を持つとき、つまりすべての人が自分たちの作業を楽しむことです。
芸術とは、いまなお誠実さへの素晴らしい訓練です。
真の芸術家は、いつもすでに確立されたすべての先入観をくつがえす危険性を考えながら、表現します。
彼は仲間たちに美の公民権を教えます。
今、人類の間で絶対的な真実が支配したならば、どんなすばらしい進歩が、突然起こるかと想像します!
ああ!社会は、女神が打ち明ける間違いと、醜さを取り除けば、私たちの土地はすぐにでも楽園になるであろうに!
オーギュスト・ロダン
(By google translation)
Testament
Auguste Rodin
This text was dictated by Auguste Rodin to Paul Gsell in 1911, to be published after his death.
It is reproduced in the General History of French Art by Andre Fontainas and Louis Vauxcelles, 1922, volume 2 page 259 and following.
Young people who want to be the officiants of the beauty, fear-be it will you like to find here the summary of a long experience.
Devoutly love the masters who preceded you.
Bow to Phidias and Michelangelo.
Admire the divine serenity of one, the fierce anguish of the other.
Admiration is a generous wine for the noble minds.
But beware of imitating your elders.
Respectful of tradition, know how to discern what it contains of eternally fruitful:
the love of Nature and sincerity.
These are the two strong passions of geniuses.
All of them worshiped Nature and they never lied.
So tradition gives you the key to escape the routine.
It is tradition itself that recommends that you continually question reality and that forbids you to submit blindly to any master.
May Nature be your only goddess.
Have in her an absolute faith.
Be certain that she is never ugly and limit your ambition to be faithful to her.
Everything is beautiful for the artist, because in every being and in everything, his penetrating gaze discovers the character, that is to say, the inner truth that transpires in form. And this truth is beauty itself.
Study religiously:
you will not fail to find beauty, because you will meet the truth.
Work hard.
You, statuaries, strengthen in you the sense of depth.
The mind is hardly familiar with this notion.
It represents only surfaces.
Imagining shapes in thickness is difficult for him.
This is your task.
Above all, make clear the large plans of the figures you carve.
Emphasize vigorously the direction you give to each part of the body, head, shoulders, pelvis, legs.
Art demands a decision.
It's by the leak It is by the well-marked flight of the lines that you dive into space and you seize the depth.
When your plans are stopped, everything is found.
Your statue already lives.
The details are born and they then dispose of themselves.
When modeling, never think of the surface but of relief.
May your mind conceive of any area as the end of a volume that pushes it from behind.
Imagine the shapes as pointed towards you.
All life emerges from a center, then it sprouts and blooms from within.
Similarly, in the beautiful sculpture, we always guess a powerful inner impulse.
This is the secret of ancient art.
You, painters, observe in the same way the reality in depth.
Look, for example, a portrait painted by Raphael.
When this master represents a personage from the front, he makes his chest flee obliquely and thus he gives the illusion of the third dimension.
All great painters search the space.
It is in the notion of thickness that their strength resides.
Remember this: there are no lines, there are only volumes.
When drawing, never worry about the outline, but the relief.
It is the relief that governs the outline.
Practice tirelessly.
You have to break the job.
Art is only feeling.
But without the science of volumes, proportions, colors, without the skill of the hand, the most vivid feeling is paralyzed.
What would become of the greatest poet in a foreign country whose language he would ignore?
In the new generation of artists, there are many poets who, unfortunately, refuse to learn to speak.
So they only stammer.
Patience !
Do not rely on inspiration.
She does not exist.
The only qualities of the artist are wisdom, attention, sincerity, will.
Do your job as honest workmen.
Be true, young people.
But that does not mean: be flatly accurate.
There is a low accuracy: that of photography and molding.
Art begins only with the inner truth.
May all your shapes, all your colors express feelings.
The artist who is satisfied with trompe-l'oeil and who slavishly reproduces worthless details will never be a master.
If you have visited some campo santo of Italy, no doubt have you noticed with what puerility the artists charged with decorating the tombs endeavor to copy, in their statues, embroideries, laces, and hair mats.
They may be accurate.
They are not true, since they do not address the soul.
Almost all our sculptors recall those of Italian cemeteries.
In the monuments of our public places, we can distinguish only frock-coats, tables, pedestal tables, chairs, machines, balloons, telegraphs.
No inner truth, so no art.
Have a horror of this thrift shop.
Be deeply, fiercely truthful.
Never hesitate to express what you feel, even when you find yourself in opposition to conventional wisdom.
Perhaps you will not be understood first. But your isolation will be short-lived.
Friends will soon come to you, for what is profoundly true for a man is true for all.
Yet no grimaces, no contortions to attract the public.
Simplicity, naivety!
The most beautiful subjects are before you: they are the ones you know best.
My very dear and very great Eugene Carriere, who left us so quickly, showed genius to paint his wife and children.
It was enough for him to celebrate maternal love to be sublime.
The masters are those who look with their own eyes what everyone has seen and who can see the beauty of what is too common for other spirits.
Bad artists always put on the glasses of others.
The great point is to be moved, to love, to hope, to shudder, to live.
Be a man before being an artist!
True eloquence mocks eloquence, said Pascal.
Real art makes fun of art.
I repeat here the example of Eugene Carriere.
In the exhibitions, most of the paintings are only paintings: his people seemed, in the middle of others, windows open on life!
Welcome the right critics.
You will recognize them easily.
These are the ones that will confirm you in a doubt of which you are besieged.
Do not be fooled by those that your conscience does not admit.
Do not criticize unfair.
They will revolt your friends.
They will force them to think about the sympathy they carry you and the more resolutely they displayed when they better discern patterns.
If your talent is new, you will count only a few supporters first and you will have a host of enemies.
Do not be discouraged.
The first will triumph: for they know why they love you; others do not know why you are odious to them; the former are passionate about the truth and are constantly recruiting new members; the others show no lasting zeal for their false opinion; the first are stubborn, the others turn at all winds.
The victory of the truth is certain.
Do not waste your time building worldly or political relationships.
You will see many of your confreres come by intrigue to honors and fortune: they are not real artists.
Some of them are however very intelligent and if you undertake to fight with them on their ground, you will consume as much time as themselves, that is to say, your whole existence: so you will not have any more minute to be an artist.
Love passionately your mission. There is none more beautiful.
She is much higher than the vulgar believe it.
The artist gives a great example.
He loves his job: his most precious reward is the joy of doing well.
Currently, alas! the workers are persuaded for their misfortune to hate their work and sabotage it.
The world will be happy only when all men have souls of artists, that is to say when all will enjoy their task.
Art is still a magnificent lesson of sincerity.
The true artist always expresses what he thinks of the risk of upsetting all established prejudices.
He teaches the franchise to his peers.
Now, can we imagine what wonderful progress would suddenly be made if absolute truth reigned among men!
Ah! as society would quickly get rid of mistakes
and ugliness she would have confessed
and how fast our land
would become a Paradise!
Auguste Rodin
ドローイング
南正邦