朝から新作の塗りを始めた。
市販のアブソルバン・キャンヴァス(麻布の縷留をした、いわゆる画材店で売っている白く塗ったキャンヴァス)に、私はさらに下地用のホワイトを塗り*、乾燥後に表面をサンディングして平滑にしてペトロールを塗布。それが乾燥してから仕上がりの色調を想定した下塗りをした。何色を塗っても良いというわけではない。上に塗り重ねることになる絵具に化学的な影響がない絵具でなければならず、さらに次に塗る絵具をしっかり受け止める固着力がなければならない。通常はロー・シエナなどを使うが、私はこの作品の場合ジョンブリアン(ティント=染め付けでない、純粋なものでないと意味がない)を塗った。そしてしっかり乾燥させてから、ようやく彩色に入ったわけである。
【*注】日本の某社製「アンダーペインティング・グレイ or ホワイト」は、塗って約10年経過するとヒビ割れが生じる可能性がある。私は塗り後の10年放置実験によって確認した。
昨日、画廊の社長から電話があった。あいにく私は外出していた。伝言はなかった。月曜日に電話してみよう。
I started a new painting from moring.
I used a commercial Absolrbant canvas (a white-
painted matting canvas sold at a store), and I further
filled the base white and after that I sanded to make
smooth it's the surface. And next I applied pétrole on it.
Drying completely, then I painted a color as the under-
coat. It does not mean that you may use any paint. It
must be a paint that does not have a chemical influence
on the paint that will be painted above, and the next
paint can be secured to the under-paint. Usually using
Low Siena etc., I applied for this work Jaune Brillant (no
Tint = not pure, it's meaningless).
And after drying it firmly, it is finally in coloring.
Well, yesterday there was a call from the president of
the art gallery. Unfortunately I went out. There was no
message. Let's call on Monday.
Tadami Yamada