|
テーマ:鉄道(22813)
カテゴリ:鉄道日記
17日、中央線快速から201系電車が姿を消した。 中央線快速にオレンジバーミリオン(朱色1号)の塗装が登場したのは1957(昭和32)年、「新性能電車」第一号として製造された101系電車だった。この車両以降、オレンジ色は中央線快速のシンボルカラーとなる。1979(昭和54)年、サイリスタチョッパ制御と回生ブレーキを備えた「省エネ電車」201系が誕生、101系に代わる実質的な2代目となった。 民営化後も、京浜東北線、山手線などが209系電車、E231系電車といった新型車両に姿を変えても、中央線快速では201系がオレンジ一色で頑張っていた。 しかし2006(平成18)年、中央線にも新型車両E233系電車が登場する。中央線快速にもステンレス化・VVVF化の波が押し寄せてきた。そして、10月17日、201系は31年間の中央線生活に終止符を打った。そして、オレンジ色の電車は53年の歴史に幕を下ろした。 半世紀以上の長きにわたって中央線の顔だったオレンジ色の電車、ありがとう!! Orange-coloured 201 Series on Chuo Line rapid service retired. Orange-coloured cars on Chuo Line first appeared in 1957, 101 Series Japan National Railway's first modern technology cars for commuter train service. In 1979, the second generation train 201 Series, made as the energy-saving train with thyristor chopper controlling and regeneration brake system, start to run and replaced the first. After the privatisation in 1987, though the new type train, such as 209 Series or E231 Series, debuted on Keihin-tohoku Line or Yamanote Line, 201 Series still performed the central role in Chuo Line. However, in 2006, E233 Series started its regular service, coming to the wave of new commuter train with stainless steel body and variable frequency drive system. Then on Octorber 17th, 201 Series retired from Chuo Line, the homeground of it, and had run for 31 years, and orange-coloured cars ended the 57-year history. Thank you, 201 Series!! お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Sep 24, 2018 02:04:38 PM
コメント(0) | コメントを書く
[鉄道日記] カテゴリの最新記事
|