東急5178Fに初遭遇
9日、2020(令和2)年2月21日に営業運転を開始した東急5050系電車の最終増備編成、5178Fを初めて西武池袋線で目撃した。5178Fは2019(令和元)年8月に東京急行電鉄時代最後の新造車両として登場し、東急電鉄に分社化されてから初めてデビューした5050系である。2016(平成28)年に製造された5177Fと同仕様の編成でスノープラウ付きのスカートが特徴。2014(平成26)年に発生した元住吉駅での5050系5155Fと横浜高速鉄道Y500系電車Y516Fの追突事故の後、同事故で被災した5155Fの事故廃車と5156Fの横浜高速鉄道への譲渡によって8両編成の5050系が車両不足に陥った。本来10両編成を組む5050系1編成(4102F、4103F、もしくは4105F)が一時的に8両編成に短縮されて代走を務めたが、2016(平成28)年に5177Fが、2019(令和元)年に5178Fがそれぞれ廃車補充目的で新造され、車両不足がようやく解消された。On 9th, I saw Tokyu 5050 Series 5178F set, which is the last-made set before the demerger of railway business from Tokyu Corporation and started its regular service on February 21st, 2020, on Seibu Ikebukuro Line.5178F set has the same design as 5177F set made in 2016, such as a snowplough.After a crash of 5050 Series 5155F set and Yokohama Minatomirai Railway Y500 Series Y516F set at Motosumiyoshi Station in 2014, 8-carriage 5050 Series becomes insufficient because of the retirement of 5155F set and move of 5156F set to Yokohama Minatomirai Railway. Until the appearance of the newly-made 8-carriage ones, some 10-carriage 5050 Series temporary shortened to 8-carriage one to fill the vacancy.