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テーマ:鉄道(22077)
カテゴリ:鉄道旅の記録
5月2日、島根県を離れる日が来た。 朝、松江駅から岡山駅まで伯備線の特急「やくも」に乗り、続いて岡山駅から姫路駅までの間の短い区間ではあるが、山陽・九州新幹線のN700系「さくら」に初めて乗った。 N700系は2008(平成20)年の東京駅~広島駅間と今回4月29日の東京駅~岡山駅間の「のぞみ」で、16両編成(0番台・1000番台・2000番台・3000番台・4000番台・5000番台車)には乗ったことがあったが、山陽・九州新幹線「つばめ」「さくら」「みずほ」用の8両編成(7000番台・8000番台車)は今回が初めての乗車であった。 N700系7000番台・8000番台車は、新幹線の車両としては、九州新幹線用の800系に次いで水戸岡鋭治さんが内装デザインを担当している。木目調の化粧板や日本の伝統色をふんだんに採り入れた、16両編成とはまったく異なる「水戸岡デザイン」が生きている。 編成の特徴としては、16両編成にはない、上越新幹線用の200系215形200番台・300番台に次ぐ、新幹線では2例目の半室グリーン席・半室普通席の合造車(766形)を6号車に連結していること。また、普通車自由席にあたる1・2・3号車(781形・788形7000・8000番台・786形)は典型的な新幹線の座席配置である2+3列であるが、普通車指定席にあたる4・5・7・8号車(787形・788形7700・8700番台・782形)と6号車の普通席はグリーン車と同様の2+2列配置となっている。 2+2列配置の普通車指定席は700系8両編成「ひかりレールスター」のそれに続いて採用され、シートの規格もこれに準じたものである。ちなみにフル規格新幹線の普通車での2+2列席の採用は、これまでにも0系の「2&2シート」車両および「ウエストひかり」編成、100系4両編成・6両編成など、主にJR西日本の車両で見られた。 普通車指定席のシートは幅の広さはもちろんのこと、しっかりとした厚みを持ち、グリーン席のようなゆったりとした座り心地だった。 今回僕が乗った車両はJR西日本所属の7000番台車であったが、僕としては、JR九州所属の8000番台車が来て、向谷実さん作曲の車内チャイムを聴いてみたかったところだった。今回はわずか20分程度の乗車時間であったが、九州新幹線が通常ダイヤに戻り、新大阪駅始発の鹿児島中央行き「さくら」が全面的に復活(熊本地震後の2016(平成28)年5月時点での臨時ダイヤでは新大阪駅始発の「さくら」は大半が熊本駅止まり)したら、ぜひとも新大阪駅~九州間の長い道のりをじっくりと乗ってみたい。 May 2nd, the day I left Shimane Prefecture, came. On the morning, I rode "Yakumo" limited express from Matsue Station to Okayama Station, then transferred to Shinkansen "Sakura". Though I had travelled with N700 Series Shinkansen twice including this April, it was first time for me to ride on 8-carriage set for Sanyo and Kyushu Shinkansen. Following 800 Series, interior of 8-carriage N700 Series Shinkansen is designed by Eiji Mitooka, which introduced his characteristic features, such as Japanese traditional colours and wooden-like panel. It couples a carriage equipping half-second-class(Green car) seatings and half-nomal-class reserved seatings at carriage no.6 not 16-carriage sets having. In addition, carriage no.1, 2, and 3, for passengers without reservation, equip [2+3] arrangement, which is ordinary layout of Shinkansen's normal-class carriages, but no.4, 5, 7, and 8, and half of no.6 do [2+2]. [2+2] arrangement has been introduced by mainly JR West's Shinkansen carriage and was done following 8-carriage 700 Series "RailStar". The size of them are the same as RailStar's The seating was really comfortable for me due to its width and thickness. The carriage I rode on was JR West's one ,but in my frame of mind, I would like to ride on JR Kyushu's one and listened to a melody composed by Minoru Mukaiya. I really want to travel with "Sakura" for more long distance like between Shin-osaka and somewhere in Kyushu after Kyushu Shinkansen, which operates on temporary timetable after earthquakes in Kumamoto on April 14th and 16th and most of "Sakura" from Shin-osaka Station terminates at Kumamoto, restarts its regular timetable, operating between Shin-osaka and Kagoshima-chuo. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Jun 6, 2016 08:45:00 PM
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