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カテゴリ:鉄道旅の記録
万葉線の旅を終えて、高岡駅へと戻ってきた。高岡駅から富山駅まではあいの風とやま鉄道線に乗車。僕が乗った列車は、IRいしかわ鉄道521系電車による各停富山行きだった。 IRいしかわ鉄道は、あいの風とやま鉄道と同様に、JR西日本北陸新幹線の開業と同時に、同社から北陸本線の一部区間を引き継いだ鉄道事業者の1つ。石川県内の金沢駅~倶利伽羅駅間を引き継ぎ、IRいしかわ鉄道線として運行している。同線の列車は金沢駅~富山駅間であいの風とやま鉄道線と相互乗り入れを行っている。 僕が乗った521系は、“225系顔”タイプの56編成(元ツルJ21編成)であった。この編成はJR西日本が発注し、IRいしかわ鉄道へ譲渡されたものであるが、初めから譲渡することを前提に、路線が譲渡される直前の2015(平成27)年2月に落成した。JR西日本の車両として一旦入籍しているものの、JR西日本時代は一度も営業運転に就くことなく、IRいしかわ鉄道へ譲渡された。 富山駅では地上に位置する4番のりばに到着した。あいの風とやま鉄道線の魚津・泊・糸魚川方面行き列車が到着するホームも2019(平成31)年3月に高架化されることが予定されており、このホームに停車する姿が見られるのは、残りわずかの期間である。 Coming back to Takaoka Station from Manyosen Tramway, I travelled with a local train on Ainokaze Toyama Railway Line operated by IR Ishikawa Railway 521 Series to Toyama Station. IR Ishikawa Railway is a railway company inheriting a part of Hokuriku Main Line in Ishikawa Prefecture from JR West when Hokuriku Shinkansen being extended from Nagano Station to Kanazawa Station in 2015 like Ainokaze Toyama Railway. It took over the section between Kanazawa Station and Kurikara Station, and the trains go through Ainokaze Toyama Railway between Kanazawa Station and Toyama Station. The carriage I got on was 56 set (former Tsuru J21 set), whose front design resembling that of 225 Series. The set had been manufactured by JR West in 2015, but under assumption of ownership exchange to IR Ishikawa Railway and it hadn't been in service when belonging to JR West. At Toyama Station, the train stopped at platform 4 for the trains on Ainokaze Toyama Railway Line going toward Uozu, Tomari, and Itoigawa. The track is planned to be elevated on March, 2019. The scene in the photograph can't be seen within about three months. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Dec 16, 2018 09:27:16 PM
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