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Feb 13, 2014
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カテゴリ:鉄道日記
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昨年2013(平成25)年に東横線~東京メトロ日比谷線直通運用から離脱した東急1000系のうち、総合車両製作所に入場していた1003Fが、1503Fとなって長津田へ回送された。1503Fとともに、1003Fと1004Fを構成していた中間車9両も回送された。1503Fの改造内容は、8両編成から3両編成への短縮、パンタグラフのシングルアーム化、内装とVVVF制御装置の7000系と同タイプのものへのリニューアルなどである。

かねてから運用離脱した1000系については、池上線転用か、地方へ譲渡か、今後の処遇を心配する声が多く聞かれた。僕も東横線1000系の今後どうなるのか心配していた1人である。そして今回、1003Fが3両編成に改造となり、その上7000系に仕様・内装が揃えられた(TOQビジョンの有無は謎)ことから、1503F3両は、7000系と同じく池上線で活躍する可能性が高い。

東横線用1000系の主制御器が8M1C(主制御器1つで8個のモーターを制御可能)用だったため、3両編成に短縮し、池上線に転用するためには、主制御器を4M1C(主制御器1つで4個のモーターを制御可能)用に交換して、既存の池上線用と仕様をそろえる改造が必要であったことから、4M1C制御器の調達方法をどうするかが気になるところだった。1000系と同世代の9000系中間車からの転用を予想していたため、7000系と同じものを新調して1000系に取り付けるという発想はなかったため、僕は驚いた。

日比谷線直通終了で失職した1000系に新たな活躍の場ができたことに、僕も安心した。


1503F set of Tokyu 1000 Series, which is refurbished from 1003F set retired from Toyoko Line in 2013 and moved to J-TREC factory in Yokohama, came to Nagatsuta, accompanying 9 middle carriages of 1003F and 1004F sets. The unit shortens to 3 carriages and changes its pantograph to single arm type and its AVAF control equipment and interior to that resembling 7000 Series (installment of LCD display above the doors are unidentified), etc.

Since its retirement from Toyoko Line, some railfans, including me, have worried how the units are treated, whether moved to Ikegami Line or to other railway in the remote area. But this time the refurbishment of 1003F means it will seem to move to Ikegami Line like 7000 Series.

I have been worried about where the new control equipment prepares because, to move to Ikegami Line, the equipment has to change to the one which can control 4 motors from its original one for 8 motors. I first predicted it uses secondhand one from middle carriages of 9000 Series, but practically, the newly-made one the same as 7000 Series is installed, which surprised me.

I got relieved that 1000 Series which retired from Toyoko Line and Tokyo Metro Hibiya Line got its new workplace.

2014年2月11日 「『鉄道ファン』鉄道ニュース 東急1000系が甲種輸送される」

「3rd-train」 トピックス 【東急】1000系1503F+中間車9両甲種輸送





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最終更新日  Mar 2, 2014 10:19:40 PM
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