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テーマ:鉄道(21848)
カテゴリ:鉄道日記
11月29日、営業運転デビューを翌30日に控えた山手線の新型車両、E235系がツアー客限定のデビュー前日イベントとして、横須賀線を、往路は品川駅~逗子駅間、復路は横須賀駅~品川駅間を、横須賀線列車と同じ品鶴線経由で、運行された。E235系が一般のお客さんを乗せての運行は今回が初めてとなる。
E235系は、山手線用のDーATCではなく、横浜線用のE233系で初採用されたDーATC/ATS-P統合型保安装置を導入しているため、D-ATCを導入している山手線・京浜東北線以外にも、ATS-P導入各路線で運行できる仕様になっている。そのため今回のような山手線以外の路線での臨時列車の運行が可能となった。 僕がカメラを構えた場所は、東逗子駅。「撮影の名所」である北鎌倉駅が激しく混雑することを予想したことから、東逗子駅を選んだ。予想通り北鎌倉駅の大船方先端は撮り鉄で埋め尽くされ、超満員状態であったことが、横須賀線列車の窓からも見えた。東逗子駅には、僕が来た時には5~6人の撮り鉄がいた。横須賀線鎌倉駅以東へ行くことは20数年ぶりであり、撮影目的で来たことは今回が初めてである。 まずは鎌倉駅までの往路を走り終え、復路の始発駅である横須賀駅まで回送される列車を撮る。 撮影後すぐさま久里浜行き列車が到着する、向かいの2番線に移動し、復路運用の列車を撮る態勢を整えた。すると後続の横須賀線列車から大人数の撮り鉄が降りてきて、先程の北鎌倉駅と同じような状況となった。 そして、ほぼダイヤ通りに横須賀駅からのE235系が東逗子駅を通過した。 先程は「臨時」表示であったが、今度は「団体」表示となっていた。この日は富士山が綺麗に見えたことから、後追いで富士山と共に撮影。 8月に東京総合車両センターに展示された時にも大きな注目を集めていたE235系だっただけに、今回も多くの撮り鉄の心を掴んでいた。 On November 29th, I went photographing special trains for tourists on Yokosuka Line operated by E235 Series, the new carriage on Yamanote Line which would debut on the next day. The special trains ran twice, first from Shinagawa to Kamakura and second from Yokosuka to Shinagawa. It was first time for E235 Serieis to carry passengers. Because E235 Series has not only D-ATC, the safety device for Yamanote Line, but also ATS-P, the device for another JR East Lines, the special operation on another lines like this time could be planned. Expecting the crowdedness at Kita-kamakura Station, I chose Higashi-zushi Station to photograph. On my way there, I saw the crowdedness from the window of Yokosuka Line train. At Higashi-zushi, five or six photographers already waited for the train. At first, I shot the one of out-of-service train after the first travel and prepared to the second. Then, I promptly moved to the opposite platform to prepare for the photographing the train's backing. A few minutes later, many photographers got off from a Yokosuka Line train and the platform became crowded like Kita-kamakura. Waiting for about 30 minutes, the train came back on time. In the first shot, the carriage indicated "EXTRA", but the second it did "PARTY". On that day, Mt.Fuji was seen behind me and I also photographed the train from the back and the mountain. When the carriage was shown at Tokyo Comprehensive Train Shed and Factory on August, 2015, many railfans were attracted by it. This time it also drew many photographers. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Dec 1, 2015 10:08:27 PM
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