|
テーマ:鉄道(22077)
カテゴリ:鉄道日記
鉄道博物館に展示されていたFASTECH 360 Sの模型 The model of FASTECH 360 S 2005(平成17)年から東北新幹線で試験走行が行われている「FASTECH 360 S」ことE954形新幹線。 真新しい緑色(イーストグリーン)と白の車体が美しいこの車両は2010(平成22)年開業予定の八戸駅~新青森駅間が開業した際に、東北新幹線の列車を最高360km/hで走らせ、東京駅~新青森駅間を3時間程度で走破するための試験用に開発された。 この車両は、上の写真のとおり2種類の先頭車両があり、手前がアローライン、奥がストリームラインと呼ばれる。アローラインの方はその形状から俗に「スピノサウルス」に似ているとも言われた。写真の模型では再現されていないが、屋根には黄色い空気抵抗増加装置が付けられている。この空気抵抗増加装置は屋根の左右両端に取り付けられ、扇形の形状から「ネコミミ」と呼ばれている。 この車両は仙台以北でしか試験走行を行っていないため、僕は実車を見たことがない。 この車両を元にした営業用車両の製造が決定したが、営業用車両は最高時速320km/hで運転。 前面はアローライン形とし、特徴的だった「ネコミミ」は340km/h以上のスピードで効果があると分かり省略。僕はこの車両を仮に「新型はやて」もしくは「E5系」と呼んでいる。僕は今から、E5系がデビューする日を心待ちにしている。 E954 Series Shinkansen "FASTECH 360 S" is an experimental model for new generation Shinkansen carriage on Tohoku Shinkansen between Tokyo Station and Shin-aomori Station at 360-kilometre/223.67-mile per hour. JR East planned to aim that it could take about three hours by the new Shinkansen on that section. The car has two different design face, on the right in the photograph is called "arrow line", which is sometimes called "Spinosaurus" among railfans, and on the left is "streamline". It also has air breaking plates looking like cat's ears, but the model in the photograph doesn't have them. FASTECH 360 S is testing from Sendai to Hachinohe, so I haven't seen it. The new type Shinkansen based by FASTECH 360 S will be built in the near future. It can run at 320-kilometre/198.84-mile per hour and doesn't equip air resistance braking plate because the plates have an effect over 340-kilometre/211.27-mile per hour. I call this new-type Shinkansen carriage "New Type Hayate", or "E5 Series" temporarily. I'm looking forward to seeing E5 Series. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
[鉄道日記] カテゴリの最新記事
|