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テーマ:鉄道(23078)
カテゴリ:鉄道ミニエッセイ
先日、NHKのニュースで西武西武秩父線の利用促進協議会が新たな観光コースの設定など新たな活動を始めるというニュースを聞いた。 今年の西武鉄道とサーベラス・キャピタル・マネジメントとの間で顕在化した、西武鉄道の経営をめぐる問題で、サーベラスが西武秩父線の廃線を提案したのではと一部で報道されたことから、沿線5自治体(秩父市・横瀬町・皆野町・長瀞町・小鹿野町)が路線存続を求めて利用促進協議会を組織した。 6月の取締役会でサーベラスの人事案がすべて否決されたため、西武秩父線の廃線は回避された。しかし廃線が回避されたからといって楽観視はできない。利用客を増やして、路線を末永く維持していくための方法を考えていかなくてはならない。西武秩父駅の2012(平成24)年度の利用客数は6655人と、2003(平成15)年度の8194人と比べて20%減となっているのが現状である。そこで秩父市など西武秩父線利用促進協議会を組織する沿線5自治体が連携して新たな観光コースの設定などを模索し、西武秩父線の利用客を増やす活動を今後展開していく。 課題としては、西武秩父駅以外の利用客を増やすことだ。西武秩父線各駅の利用客数が1000人を超えるのは西武秩父駅と横瀬駅のみで、他の4駅が1000人以下と極端に低い傾向にある。中でも正丸駅は西武鉄道全駅中9年連続の最下位(92位)で、2012(平成24)年度は1日平均287人である。 この利用促進事業は「埼玉県ふるさと創造資金」の補助を受けられることになり、県と沿線自治体が一体となって鉄道を守っていく姿勢が見て取れる。 僕の目から見れば、今が西武秩父線の利用客と秩父地域への観光客を増やす絶好のチャンスと言える。今年3月16日に西武池袋線と東急東横線・横浜高速鉄道みなとみらい線との相互直通運転が開始され、西武鉄道は新たに同線沿線地域からの観光需要を掘り起こそうとしている。さらには秩父市を舞台とし、西武秩父線の車両(4000系)も登場するアニメ「あの日見た花の名前を僕達はまだ知らない。」の劇場版の公開を8月31日に控え、同作のTVシリーズが放送された2011(平成23)年以降増えている作品に描かれた風景を求める観光客がより一層増えることが予想されるためだ。 西武鉄道、沿線自治体、利用客それぞれが、それぞれの需要を満たし、西武秩父線と沿線の街の魅力向上と永続的な発展を願いたい。 Some days ago I heard a news about the new action of the promotion for riding Seibu Seibu-chichibu Line, organized by 5 regional governments such as Chichibu City, to set new tourist courses. The conflict between Seibu Railway and its largest holding company, Cerberus Capital Management, over Seibu's stock price and management plan lead the coverage that Cerberus proposed the abandonment of Seibu-chichibu Line. To avoid the close of the railway, Chichibu City and Yokoze, Nagatoro, Minano, and Ogano Towns organized the promotion conference. Due to The rejection of all proposal by Cerberus on board meeting on this June, the close avoided. However, the governments had better can't see it optimistically to practice how to maintain the railway and to draw more tourists parmanently to gather more tourists. The number of the people using Seibu-chichibu Station in 2012 was 6655, which was 20% less than that in 2003. The organization tries the promotion for tourists. What the governments have to do is how to increase the number of the users except Seibu-chichibu Station. The number of people using Seibu-chichibu and Yokoze in 2012 was over 1000, but the other 4 under 1000, especially, that of Shomaru Station has ranked very bottom among all stations on Seibu railway for 9 years on the daily average. This promotion get the subsidy from Saitama Prefecture, which seems to show the orientation of the Prefecture and the Cities and Towns. Now must be the best chance to promote the Chichibu area and Seibu-chichibu Line because Seibu expects the new tourists coming from the area along Tokyu Toyoko and Yokohama Minatomirai Railway Lines, which some of Seibu Ikebukuro Line train started to go through from this March 16th, and the release of a movie version of "Anohi Mita Hana no Namae wo Bokutachi wa Mada Shiranai", set in Chichibu City and Seibu-chichibu Line train(4000 Series) appearing on, on this coming August 31st. I wish this action draws more tourist to Chichibu area and leads the long-term development of the railway which 3 of them, Seibu Railway, the organization, and the tourists can be satisfied. 埼玉県 彩の国ニュース 「西武秩父線利用促進など21の支援事業を発表 埼玉県ふるさと創造資金第2回分」 秩父市 久喜邦康の市長ブログ2013年5月15日 「西武秩父線利用促進協議会設立の記者会見」 お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Aug 1, 2013 11:02:05 PM
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