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テーマ:歴史とは何か(135)
カテゴリ:歴史
こういう〔コリンウッドの〕仮説に立ちますと、歴史上の事実は無で、解釈が一切だということになります。夙(つと)にニーチェはこの原則を言明いたしました。「われわれの考えでは、ある意見が間違っているというのは、何もこの意見に対する反駁(はんばく)にはならない。……問題は、それがいかに生命を励まし、生命を保存し、種族を保存し、更に種族を創造するかということである。」(E・H・カー『歴史とは何か』(岩波新書)清水幾太郎訳、p. 35) 4. The falseness of an opinion is not for us any objection to it: it is here, perhaps, that our new language sounds most strangely. The question is, how far an opinion is life-furthering, life-preserving, species-preserving, perhaps species-rearing, and we are fundamentally inclined to maintain that the falsest opinions (to which the synthetic judgments a priori belong), are the most indispensable to us, that without a recognition of logical fictions, without a comparison of reality with the purely IMAGINED world of the absolute and immutable, without a constant counterfeiting of the world by means of numbers, man could not live — that the renunciation of false opinions would be a renunciation of life, a negation of life. TO RECOGNISE UNTRUTH AS A CONDITION OF LIFE; that is certainly to impugn the traditional ideas of value in a dangerous manner, and a philosophy which ventures to do so, has thereby alone placed itself beyond good and evil. -- Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil 「宗教は空想の産物である」というのは現在のパラダイムにおける話である。「空想」という言葉自体が、現在のパラダイムによって、否定的な意味合いを醸し出している。が、パラダイムを変更すれば、宗教は、人間の生にとっての必要だからこそ形成されたものであり、肯定的なものであったことは今更言うまでもない。現代科学は、宗教を否定する。が、現代科学は宗教を否定できるほど優越的存在なのか。人間の生という観点からすれば、宗教が主で、現代科学は従となってもなんら不思議ではない。 科学的パラダイムにおいて、宗教は「偽り」であっても、精神世界から見れば、それは「絶対」であるということは何ら矛盾しない。大事なのは、どちらか一方に偏向しないことではないか。科学は進歩向上を続けばければならない。一方、人間の生には、そして、善く生きるためには、「絶対的存在」が希求されるということである。 お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
Last updated
2023.01.04 21:00:09
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