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Feb 5, 2013
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テーマ:鉄道(21871)
カテゴリ:鉄道ミニエッセイ
5日朝、西武池袋線が遅れた。原因は中村橋~練馬間での車両の架線の繋ぎ目(エアセクション)内停止だという。

僕が大泉学園駅のホームに着いた時、東京メトロ10025Fの7:52発の準急新木場行きが停車中だった。そこで僕は列車遅延が更なる遅延を引き起こす原因であることを目の当たりにする。

列車の車内はすでに超満員なのにも関わらず、乗ろうとする客がいることだ。駅員が「この辺でドアを閉めます。」とアナウンスしていることにもお構いなしで乗ろうとする客が後をたたず、車掌はドアを閉められない。発メロが鳴り車掌がドア扱いをするも大勢の乗客に支障されてドアが閉まらないどころか、少し動いただけで動かなくなってしまったドアもあった。10025Fは車掌のドアスイッチ扱いからすべての車両の側灯が消えるまで30秒近く時間を要した。

列車が遅れると、乗客も1本でも早い列車に乗ろうとする心理が働いて、駅に停車中の列車に、すでに満員であっても乗ろうとする。しかし乗客が支障となりドアが閉まらない。これが更に遅れの時間を延ばす原因なのではと見て取れる。

これがホームドアを設置している路線で発生したらどうなるのか。以前東京メトロ有楽町線小竹向原駅で僕が見た光景である。

発車時刻になり車掌がドアを閉めようとするが、ホームドアが閉まったが車両のドアの側灯が点灯のままで再開閉扱いした。車両のドアが開くとホームドアも連動して開く仕組みになっていたため、ホームドアも開く。そして再び両方のドアが閉まり、ようやく列車は発車できた。両方のドアが開放されたために、このわずかな隙を狙って駆け込もうとする客が発生する。こうなると再び車両のドアとホームドア両方が閉まるまで発車できなくなってしまうという訳だ。

ホームドアによる遅れへの解決策としては、車両のドアとホームドアの動きを連動させずに独立して動かせるようにすることだ。車両のドアにだけ物が挟まって閉められない状況においては、ホームドアを閉めたまま車両のドアを再開閉させた方が、駆け込み乗車をなくし、遅延防止に繋がるのではと考える。


On the morning of 5th, Seibu Ikebukuro Line delayed because of a train's stop in the joint of electric line between Nakamurabashi and Nerima Stations.

As I came to the platform of Oizumi-gakuen Station, a semi express train for Shin-kiba by 10025F set of Tokyo Metro 10000 Series at 7:52 was stopping. Then I saw the evidence that the train delay made itself worse.

Once the train delayed, in spite of being already crowded, people tried to get on the faster one to reach where they go. Though the train was already crowded and as the announcement by a station staff that the doors soon be closing heard, the conductor couldn't close the doors because of some people trying to rush into. Soon after the departure sign ended to play, the conductor tried to close the doors, but the passengers standing near the doors had their closing disturbed. Especially, some of them stopped as soon as trying to close, which I found lead the worse delay. As a result, it took 30 seconds to close all doors.

If this situation happened at a station with platform screen doors, it may take much time. This was what I saw at Kotake-mukaihara Station on Tokyo Metro Yurakucho Line.

The red lights on the train side completely turned off to tell the conductor some of them couldn't close, though the platform screen doors completely closed. He reopened them but the platform screen doors followed them because the platform screen doors worked automatically as the train doors opened and closed without conductor's or driver's command. The conductor retried to close, then both doors closed completely and the train left. I found this brief time opening both doors let some people rush into the train, which the train needed more time to stop until closing both doors.

To solve the delay attributed to the platform screen, I suggest that the each door works indipendently. In the situation that only a train door caught an object while closing, it would be better to reopen it without the platform screen to reduce people's rushing into and train's delay.





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最終更新日  Feb 7, 2013 09:04:41 PM
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