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May 5, 2014
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テーマ:鉄道(21871)
カテゴリ:鉄道ミニエッセイ
この大型連休中は4000系だけでは池袋線・西武秩父線の飯能~西武秩父間各停列車をまかなうことができず、30000系が同列車の一部に投入されるなど、賑わいを見せた。

Seibu 30000 Series departing from Shomaru Station

2007(平成19)年より、西武秩父線の変電所の改良により、30000系などの回生ブレーキ搭載車両が回生失効することがなくなったため、多客期に運用されるようになった。そのため東急5050系も物理的に飯能~西武秩父間への乗り入れが不可能ではなくなった。実際に、昨年2013(平成25)年、東急電鉄の車両として初めて4000系が西武秩父駅まで試運転を実施している。

Tokyu 5050 Series

しかしながら、飯能~西武秩父の各駅10両編成に対応しているのは東飯能駅と西武秩父駅のみであり、それ以外は8両編成分の長さしかホームがないため、東急4000系は同区間ではこれら2駅にしか停車することができない。東急5050系ならば8両編成のため同区間もすべての駅に停車させることができる。

このことから、東急5050系による元町・中華街~西武秩父の臨時列車を走らせることも、実現可能であると言える。せっかく東急東横線と直通するようになり、「東急西武線まるごときっぷ」が西武鉄道全線で乗降可能であることを有効活用するためにも、この臨時列車は有意義なのではないだろうか。

横浜高速鉄道みなとみらい線・東急東横線内は東横特急、東京メトロ副都心線内は土休急行、西武池袋線・西武秩父線内は快速急行(小竹向原~飯能間は直通快急、飯能~西武秩父間は各停)で運転。今回の西武4000系の西武新宿行き列車と同様に、定期運行の飯能行き東横特急の延長運転扱いとする。

考えうるものとしては、7:49元町・中華街駅発の052072列車、特急飯能行き。9:26に飯能駅に到着し、通常は9:28飯能駅発の各停西武秩父行きに接続しているが、同列車の後を追う形で西武秩父駅まで直通運転を実施する。多客期にはこの時間に臨時の特急レッドアローが運行される場合があるが、この列車を運行する日には、臨時特急は運休とする措置を採ると、不可能ではない。


In these holidays in May, 2014, some sets of Seibu 30000 Series had operated as local trains between Hanno and Seibu-chichibu to fill the lack of regular operation by Seibu 4000 Series due to more passengers.

Since the improvement of electrical substations along Seibu Seibu-chichibu Line in 2007, the carriages installing generating brake can operate in this section in the high season because these rolling stocks don't happen the loss of the braking function, which lets Tokyu 5050 Series go through Seibu-chichibu. Actually, a set of Tokyu 5050-4000 Series did a trial run to Seibu-chichibu Station in 2013.

However, all of 5050-4000 Series sets are 10-carriage and can stop at Higashi-hanno and Seibu-chichibu only because of the length of the platform. On the other hand, 5050 Series can do due to 8-carriage.

I would like to say it means the special train from Motomachi-chukagai to Seibu-chichibu by 5050 Series can be realized and may be fruitful to make an effective use of the connection between Seibu Ikebukuro Line and Tokyu Toyoko Line via Tokyo Metro Fukutoshin Line and the ticket allowing the one-day unlimited travel all over Seibu Railway.

The special train will operate as a limited express on Yokohama Minatomirai Railway Line and Tokyu Toyoko Line, a holiday express on Fukutoshin Line, and a rapid express on Seibu Ikebukuro Line and Seibu-Chichibu Line as the extension of a regular operation to Hanno.

As one of my opinion, 052072 operation departing from Motomachi-chukagai at 7:49 and approaching Hanno terminal at 9:26, where it makes a connection to a local train for Seibu-chichibu at 9:28, will be extended, following the local train. Though a limited express "Red Arrow" occasionally operates on that time, the limited express operation suspends when the special train from Motomachi-chukagai runs.





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最終更新日  May 6, 2014 04:24:43 PM
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