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Dec 27, 2013
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テーマ:鉄道(21872)
カテゴリ:鉄道ミニエッセイ
Toei Oedo Line 12-600 Series

11月17日に大江戸線延伸促進大会へ参加したことをお伝えしたが、今回は大江戸線大泉学園町延伸の経緯と現状と、を書き表したい。


On November 17th, I wrote that I heard a lecture meeting for extension of Toei Oedo Line to Oizumi-gakuencho, then this time I would like to write about the past background and the present.


これまでの経緯 past background

都営地下鉄大江戸線光が丘~大泉学園町間は、1985(昭和60)年に、環状部(都庁前~上野御徒町~清澄白河~六本木~新宿)と共に地下鉄12号(大江戸)線計画に組み込まれた。

その後練馬区は2000(平成12)年の環状部開業に合わせて光が丘~大泉学園町間も同日開業させることを要望したが、東京都は地上部分となる道路の整備に時間を要するとして、道路整備に合わせて開業を検討するとした。

2000(平成12)年、国の運輸政策審議会は、光が丘~大泉学園町間を2015(平成27)年までに整備すべき区間の1つと位置づけた。


When the construction plan between Hikarigaoka and Oizumi-gakuencho first appeared was 1985, which was combined in the strategy of Toei Oedo Line together with the loop section from Tochomae [Tokyo Metropolitan Government].

A few years later, Nerima-ku petitioned the extension to Tokyo Governmental Office at the same time as the loop section open in 2000. However, Tokyo Metropolitan answered that the plan started while seeing the construction of roadway above the planning tunnel because the Government had to invent much time to construct the roadway.

In 2000, Council for Transport Policy announced that this section was set to one of the important railway plans to be achieved by 2015.

現状 in the present

大江戸線大泉学園町延伸は、練馬区の重要課題の1つと位置づけられており、実現に向けて練馬区は、延伸区間のトンネル建設予定地の地上部分にあたる道路(都市計画道路補助230号線)を整備する東京都、ならびに住民・東京都交通局などの関係者との協議が進められてきた。

しかし鉄道事業認可について具体的な予定がまとまっておらず、東京都の姿勢としては、前述のとおり地上部分にあたる道路の整備に時間を要するため、この道路の整備状況等を踏まえ、関係者等と連携しながら、路線の整備について、課題や今後の方向性等を検討する、としている。

資金面でも課題がある。東京都交通局の都営地下鉄部門の財政状況は、2006(平成18)年度以降6年連続で経常黒字を達成しているものの、未だに4000億円もの累積欠損を抱え、大江戸線についても減価償却費や支払利息で収支均衡が実現できていないのが現状である。

一方230号線道路は光が丘~大泉学園町のすべての区間が2010(平成22)年までに事業認可が下り、このうち光が丘~土支田間は2013(平成25)年11月15日に開業した。残る区間も2016(平成28)年度までに開通する予定である。


The extension has been one of the highest priority issue of Nerima-ku and the ward has discussed the extension with Tokyo Metropolitan Government, which constructs the roadway above the tunnel of the planning section, Bureau of Tokyo Metropolitan Transportation and residents along the section.

However, because the concrete plan of getting railway business license isn't decided yet, Tokyo Metropolitan keep discussing the agenda and direction of the planning section while seeing how the roadway construction goes and discussing persons and organizations concerned.

There is also financial problem; one-year balance of payment of Toei Subways has kept its business in the black, but still has about 400-billion yen debts and the balance on Oedo Line can't balanced out because of depreciation and interest.

On the other hand, the construction license of the all of the roadway was approved in 2010. The section between Hikarigaoka and Doshida opened on November 15th, 2013, and the remaining section is opening by 2016.





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最終更新日  Dec 27, 2013 09:53:52 PM
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