先日、千葉県知事に俳優の森田健作さんが当選し、新たな「タレント知事」が誕生した。その森田さんのマニフェストの1つに、「成田空港~羽田空港にリニアモーターカーを建設する」というものがある。両空港を短時間で結ぶことが可能になれば、現在両空港を鉄路がつなぐ京浜急行・都営浅草線・京成3線よりもはるかに時間短縮となり、3線の混雑緩和にもつながると見られる。
成田空港~羽田空港といえば、1998年に京成・東京都交通局・京浜急行が3社共同で「エアポート快特」の運行を始めた。首都圏の2大空港を結び、都営浅草線内も急行運転を行うという画期的な列車だったが、運転区間が順次短縮され、エアポート快特は現在羽田空港~京成佐倉(一部芝山千代田)となってしまった。本来の意味を失ってしまったエアポート快特だが、浅草線内の待避可能駅が押上しかないため、同線内でのスピードアップは不可能である。京急蒲田駅の高架化工事が終わり空港線ホームが2面になればいくらかのスピードアップは可能であるが、2011(平成23)年以降京成は成田新高速鉄道線廻りの空港輸送に力を入れるものと思われ、京急線・浅草線からの成田方面への列車は激減し、青砥ないしは京成高砂で京成上野からの成田新高速鉄道線経由の成田空港行き一般特急に接続するダイヤになると思われる。いずれにせよ僕はリニアモーターカーと成田新高速鉄道線開業によりエアポート快特は廃止になると思う。
Several days ago, a Japanese actor Kensaku Morita was elected to the governer of Chiba Prefecture. One of his manifestoes is to build a new linear-motor train between Narita Airport and Haneda Airport. This new train must run faster than Keikyu Airport Line, Toei Asakusa Line, and Keisei Main Line between the two airports and ease crowdedness.
In terms of the train between 2 airports, Airport Limited Express used to be in service in 1998. However, it shortened to between Haneda Airport to Keisei-sakura (partially Shibayama-chiyoda). It may be hard that I call this train "Airport Limited Express" because the train doesn't connect the two airports. In addition, because there's just only one station, Oshiage, where the slower train can wait for the faster ones on Asakusa Line. After 2011, The new section between Inba-nihon-idai and Narita Airport will be opened and Keisei is planning to run the new train to Narita Airport on the new route and decrease the one via the present route from Keikyu Line and Asakusa Lines. The train from Keikyu Line and Asakusa Line may be able to transfer to the one to Narita Airport via the new route at Aoto Station or Keisei-takasago Station and Airport Limited Express will end running by when the new section or linear motor train will be opened.